Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

EU-komissio ehdottaa: 16-vuotiaille oikeus hidasauton ajamiseen B-ajokortilla, kaikille uusille kuskeille koeaika

Euroopan komissio esittää ajokorttidirektiiviä koskevassa ehdotuksessaan, että 16 vuotta täyttäneille sallittaisiin enintään 2 500 kiloa painavan ja 45 kilometriä tunnissa kulkevan ajoneuvon kuljettaminen B1-luokan ajokortilla.

Käytännössä kyse voisi olla nopeusrajoitetuista hidasautoista, joita viranomaistekstissä kutsutaan yleensä kevytautoiksi. Hidasautoihin viittaava ehdotus on liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Suomen vaikuttamistavoitteiden mukainen.

Komissio ehdottaa myös, että 17-vuotias voisi kuljettaa henkilö-, paketti- ja kuorma-autoja tietyt vaatimukset täyttävän henkilön seurassa.

Lisäksi ajokokeen läpäisyn jälkeen kaikkia uusia kuljettajia koskisi kahden vuoden koeaika. Vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevien, enintään 4 250 kiloa painavien ajoneuvojen kuljettaminen B-luokan ajokortilla sallittaisiin sitten, kun ajokortin myöntämisestä olisi kulunut kaksi vuotta.

B-luokan ajokortti oikeuttaa henkilö- ja pakettiauton kuljettamiseen.

Komissio ehdottaa myös, että EU-ajokortit olisivat jatkossa digitaalisia.

Helpotuksia liikennerikkomusten tutkintaan

Euroopan komissio julkaisi tällä viikolla ehdotuksen tieturvallisuuspaketiksi. Se sisältää muun muassa ehdotukset ajokorttidirektiivin tarkistamisesta sekä uudesta direktiivistä, joka koskee EU:n laajuisia ajokieltoja.

Näiden lisäksi komissio haluaa helpottaa kansallisten lainvalvontaviranomaisten yhteistyötä liikennerikkomusten tutkinnassa niin sanotulla CBE-direktiivillä.

Lainvalvontaviranomaisille annettaisiin esimerkiksi pääsy kansallisiin ajokorttirekistereihin.

Ehdotus ajokieltodirektiiviksi taas koskee EU:n laajuisia ajokieltoja. Tällaisia voitaisiin määrätä vakavimmista tieliikennerikoksista.

Seuraavaksi liikenne- ja viestintäministeriö tutustuu komission ehdotuksiin. Ehdotuksia koskevat neuvottelut alkavat myöhemmin keväällä EU:n ministerineuvoston maaliikennetyöryhmässä ja Euroopan parlamentissa.

Komission tarkoituksena on nykyaikaistaa ajokortteja koskevaa sääntelyä sekä tehostaa liikennesääntöjen noudattamisen rajat ylittävää valvontaa.