Peliyhtiö Supercellillä huima vauhti viime vuonna – pelaajamäärät, liikevaihto ja tulos kasvoivat

Peliyhtiö Supercell kasvoi voimakkaasti viime vuonna. Liikevaihto kasvoi 46 prosenttia ja ylsi 1,89 miljardiin euroon. Käyttökate, eli liikevaihto vähennettynä toimintakuluilla, kasvoi 80 prosentilla ja oli 734 miljoonaa euroa.

Yhtiö ei julkaissut uusia pelejä viime vuoden aikana, mutta lisäsi uutta sisältöä viiteen jo olemassa olevaan peliinsä, joista tunnetuin on Clash of Clans. Kolme uutta peliä julkaistiin testausvaiheeseen, mikä on suurin määrä sitten vuoden 2012.

Myös pelaajamäärä kasvoi, ja Supercellin peleillä oli noin 250 miljoonaa kuukausittaista pelaajaa ympäri maailman. Toimitusjohtaja Ilkka Paananen arvioi kasvun olleen noin kymmenen prosenttia.

– Samalla yhä useampi pelaaja on käyttänyt peleihin myös rahaa, Paananen sanoi.

Supercellin mobiilipelejä voi pelata maksutta, mutta käyttämällä pelissä rahaa niissä voi edetä nopeammin.

Supercellin vanhimmat pelit, eli Clash of Clans ja Hay Day täyttävät kesällä jo kymmenen vuotta. Paananen huomautti, että ne ovat suomalaisiksi viihdetuotteiksi varsin ainutlaatuisia.

– Meillä on valtava määrä pelaajia, jotka ovat pelanneet näitä kahta peliä jo vuosien ajan, parhaat vuosikymmenen ajan. Clash-pelisarja on myynyt yhteensä jo yli kymmenen miljardia euroa. Se on miksi tahansa kuluttajaviihdetuotteeksi globaalilla skaalalla tosi paljon, jos vertaa vaikkapa elokuviin, Paananen sanoi.

Korona-aika ei Paanasen mukaan ole merkittävästi näkynyt Supercellin peleissä, vaikka ihmiset ovat olleet enemmän kotona ja laitteidensa ääressä.

– Ihmiset käyttävät enemmän aikaa ja rahaa koko kategoriaan, mutta samaan aikaan kilpailu on koventunut tosi paljon. Me kilpailemme ajasta ja rahasta muiden palvelujen kanssa, esimerkiksi Netflixin kanssa. Myös mobiilipeleissä on todella paljon vaihtoehtoja.

Uusia kehityssuuntia Pohjois-Amerikasta

Supercell on valikoiva pelijulkaisuissaan, ja sen tuorein uusi pelijulkaisu on Brawl Stars vuodelta 2018. Se, että pelaajamäärät ovat silti kasvaneet, on Paanasen mukaan merkki siitä, että uuden sisällön tuottaminen olemassa oleviin peleihin on onnistunut.

Supercell on sijoittajana mukana neljässätoista ulkopuolisessa pelistudiossa ympäri maailman. Paananen sanoi Supercellin luottavan niihin yhtä sataprosenttisesti kuin yhtiön omiin kehittäjätiimeihin.

– Me emme mene sinne sotkeutumaan, mutta jos he tarvitsevat apua ja kysyvät meiltä, me olemme täällä. Uskon, että pystymme tuomaan merkittävästi lisäarvoa meidän kokemuksemme ja resurssiemme kautta, Paananen sanoi.

Supercell ilmoitti joulukuussa avaavansa uuden pelistudion Pohjois-Amerikkaan. Uuden studion tavoitteena on tehdä pelejä, joita Supercelliltä ei välttämättä odotettaisi. On myös mahdollista, että studio kehittää muitakin kuin mobiilipelejä, Paananen kertoi. Tarkoitus on palkata huipputiimi ja antaa heille vapaat kädet, kuten yhtiössä on ollut tapana toimia.

Jo ennestään Supercellillä on pelistudiot Helsingissä ja Shanghaissa.

Myös pelaajien hiilijalanjälki kompensoidaan

Supercell painottaa edelleen yritysvastuutaan ja kertoi tulosjulkistuksen yhteydessä maksavansa Suomeen yhteisöveroja viime vuodelta noin 150 miljoonaa euroa. Lisäksi yhtiö kompensoi omaa hiilijalanjälkeään 200-prosenttisesti ja 250 miljoonan kuukausittaisen pelaajan hiilijalanjälkeä sataprosenttisesti.

– Nämä ovat monelle supercelliläiselle yllättävän tärkeitä juttuja, ei pelkästään meille suomalaisille, vaan ihan kaikille.

Tänä vuonna Supercell aikoo Paanasen mukaan keskittyä tekemiseen, ei tulokseen. Tulos seuraa tekemisestä, hän luotti.

– Meidän parhaat päivämme ovat vielä edessä, Paananen visioi.

Supercellin enemmistö on kiinalaisen internetjättiyhtiö Tencentin omistuksessa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka