Koronaepidemia on muuttanut suomalaisten maksutapoja. Käteisen käyttö on romahtanut ja kaikesta maksamisesta jo lähes 80 prosenttia on kontaktitonta. Tiedot ovat peräisin Säästöpankista, jossa on analysoitu Visa Inc luottoyhtiön tietoja.
Epidemian alkamisen jälkeen käteistä käyttäneet ovat siirtyneet korttimaksuihin samalla, kun yhä useampi kortinhaltija on alkanut maksamaan ostoksensa älypuhelimella tai -kellolla. Nyt 78 prosenttia kaikesta maksamisesta tehdään kontaktittomasti.
– Pandemian virallisen alkamisen jälkeisenä vuonna käteisen nostot Visa-korteilla vähenivät Suomessa 45 %, mutta lähimaksutrendi kääntyi päinvastaiseen suuntaan ja muodostaa nyt suurimman osan Visa-korttimaksuista ympäri Suomen, Visa Suomen, Ruotsin ja Baltian maajohtaja Riikka Salminen kommentoi.
Myös ostamisen tavat muuttuivat korona-aikana. Kuluttajat ovat siirtyneet verkkoon erityisesti niillä aloilla, joilla on perinteisesti suosittu fyysistä maksutapaa. Näitä ovat esimerkiksi ruokakauppa, ravintolat ja päivittäistavarat.
– Ravintolapalveluissa korttimaksaminen verkossa on kasvanut pandemian aikana huimat 700 %, ja ruoka- ja päivittäistavaroiden korttiostot verkossa ovat kasvaneet 330 % Visa korteilla tehdyistä maksuista. Uskon, että nämä muutokset tulevat jäämään pysyväksi myös koronan jälkeen, Salminen arvioi.
Suomalaisissa nettikaupoissa kasvua oli 70 prosenttia. Korttimaksamisen palveluja tarjoava Netsin tytäryhtiön Paytrailin tutkimuksen mukaan 62 % suomalaisista suosii suomalaisia nettikauppoja, kun vain 33 % kertoi ostaneensa ulkomaisista verkkokaupoista koronan aikana.
– Etenkin naiset näyttävät suosivan kotimaisia verkkokauppoja. Monet asiakkaat ovat hyvin tietoisia korttimaksamisen eduista myös verkko-ostoksilla ja esimerkiksi siitä, että jos yritys menee konkurssiin tai tilattua tuotetta ei toimiteta, rahansa voi saada takaisin, kertoi Netsin maajohtaja Suvi Ruoppa.