Kuluttajariitalautakuntaan valitettiin viime vuonna aiempaa enemmän kulutusluotoista, sähkösopimuksista ja valmismatkoista – sähkösopimuskiistojen taustalla etenkin kaksi yhtiötä

Valmismatkoihin, matkatoimistoihin ja majoituksiin liittyviä valituksia tehtiin viime vuonna yli kaksi kertaa enemmän kuin edellisvuonna. Erimielisyyksiä aiheuttivat esimerkiksi korvaukset matkojen peruutuksista . AFP / LEHTIKUVA

Maiju Ylipiessa / STT

Kuluttajariitalautakuntaan tuli kuluttajilta vuonna 2020 selvästi aiempaa enemmän valituksia muun muassa valmismatkoista, sähkösopimuksista ja kulutusluotoista.

Valmismatkoihin, matkatoimistoihin ja majoituksiin liittyviä valituksia tehtiin viime vuonna noin 440, kun edellisvuonna niitä oli noin 170. Ero johtuu lautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan koronaviruksesta: kuluttajat ovat peruneet matkojaan koronaepidemian vuoksi, ja korvauksista on tullut erimielisyyttä.

Valmismatkojen kohdalla tilanne on usein ratkaistu kuluttajan eduksi. Kotimaan majoituksen suhteen koronan ei välttämättä ole katsottu vaikuttaneen yhtä paljon matkustamiseen. Moni viime vuoden asioista on kuitenkin vielä ratkaisematta, Ståhlberg huomauttaa.

Kuluttajariitalautakunta ratkoo kuluttajansuojalain ja asuntokauppalain mukaisia riitoja. Sen ratkaisut ovat suosituksia, mutta niitä noudatetaan lautakunnan mukaan pääasiassa hyvin.

Kulutusluotoissa laittoman suuria korkoja

Kulutusluotoista valitettiin viime vuonna 300 kertaa, mikä on yli kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Ståhlberg uskoo syyn olevan se, että kulutusluottoa on yksinkertaisesti otettu enemmän.

– Pikaluottojen määrä on kasvanut, ja ihmisillä on myös tullut yhä enemmän maksuvaikeuksia, jotka sitten johtavat erimielisyyksiin.

Vaikutusta voi olla myös sillä, että tiettyihin kuluttajaluottoihin asetettiin heinäkuussa korkeintaan kymmenen prosentin korkokatto vuoden loppuun asti.

Myös kulutusluottoasioissa kuluttaja on usein vahvoilla.

– Aika usein käy niin, että luottokorkoja kohtuullistetaan. Kokonaiskorkokustannukset ovat olleet silloin enemmän kuin laki sallii, Ståhlberg sanoo.

Puhelinmyynnistä riitaa

Sähkösopimuksista kuluttajat valittivat viime vuonna noin 260 kertaa, mikä on yli kolme kertaa enemmän kuin edellisvuonna. Valituksista lähes 200 koskee Ståhlbergin mukaan kahta sähköyhtiötä, 365 Hankintaa ja Fi-Nergy Voimaa .

Riidoissa on kyse pääasiassa siitä, onko puhelinmyynnin kautta syntynyt sopimusta vai ei. Osa riidoista liittyy myös siihen, onko asiakas saanut etämyynnissä kaikki tarpeelliset tiedot sopimuksen peruuttamista varten.

Suuri osa sähkösopimusriidoista on vielä auki. Se taas johtuu Ståhlbergin mukaan siitä, ettei 365 Hankinta juuri vastaa lautakunnan yhteydenottopyyntöihin.

Kuluttaja-asiamies ilmoitti viime vuonna vievänsä Fi-Nergyn markkinaoikeuteen kuluttajien kanssa syntyneiden ongelmien vuoksi. Myös 365 Hankinnan sähkösopimusten puhelinmyynti on kuluttaja-asiamiehellä selvityksessä.

Eniten valitettiin autokaupoista

Lautakuntaan tehtyjen valitusten määrä on Ståhlbergin mukaan tähän asti ollut nousussa. Viime vuonna valituksia tehtiin hieman edellisvuotta vähemmän. Suurimman pudotuksen aiheutti lentomatkailun romahdus, jonka vuoksi lentojen viivästyksistäkin valitettiin paljon vähemmän.

Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna eniten henkilöautojen kauppaan liittyviä valituksia. Autokaupoista valitettiin lähes 1 000 kertaa, mikä on hieman edellisvuotta vähemmän.

Lentoliikenteestä valitettiin toiseksi eniten. Kolmanneksi eniten valituksia tuli rakentamiseen ja remontteihin liittyvistä asioista.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka