Sulkava vetoaa Osuuspankkiin maalaiskuntien pankkipalveluiden puolesta – "Etenkin maaseudulle on kehitettävä myös uusia palvelumalleja"

"Osa iäkkäistä ei toimintakykyyn liittyvistä syistä voi siirtyä kokonaan sähköiseen asiointiin", kunnanhallituksen kannanotossa sanotaan.

Sulkavan kunta esittää, että Suur-Savon Osuuspankki selvittää mahdollisuudet tarjota edelleen väestön tarvitsemat pankkipalvelut kaikissa toiminta-alueensa kunnissa.

Kunnanhallituksen kannanotto viittaa Suur-Savon Osuuspankin marraskuun alussa kertomaan päätökseen lakkauttaa maalaiskuntien seitsemän konttoria.

– Osa iäkkäistä ei toimintakykyyn liittyvistä syistä voi siirtyä kokonaan sähköiseen asiointiin. Moni kokee sähköiset palvelut edelleen myös turvattomiksi, eikä kaikilla ole varaa omaan laitteeseen ja nettiyhteyteen. Pankkien konttoriverkoston kattavuudesta on huolehdittava ja etenkin maaseudulle kehitettävä myös uusia palvelumalleja. Uusia, helppoja ja turvallisia työkaluja tarvitaan myös tilanteisiin, joissa iäkäs asiakas valtuuttaa toisen ihmisen asioimaan puolestaan, kunnan tiedossa todetaan.

Sulkavan kunnanhallitus kehottaa Suur-Savon Osuuspankin hallintoa tutustumaan esimerkiksi Ikäteknologiakeskuksen vuonna 2018 julkaisemaan selvitykseen ”Pankkipalvelut kuuluvat kaikille”, jossa todetaan, että vaikka digitalisaatio helpottaa monen arkea, pankkipalveluissa on säilytettävä myös mahdollisuus kasvokkaiseen asiointiin.

Sulkavan kannanotossa todetaan, että Suur-Savon Osuuspankilla on nyt mahdollisuus näyttää olevansa kuntien aito yhteistyökumppani ja aloittaa aktiivinen keskustelu siitä, millä tavoin pankkipalvelut turvataan aidosti kaikille ihmisille.

Puumala ja Juva ovat myös ottaneet kantaa pankkipalveluiden puolesta. Suur-Savon Osuuspankin juvalainen hallituksen puheenjohtaja perusteli konttorien lakkautuspäätöstä viime viikolla tässä jutussa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka