Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Yle: Peltipoliisit välähtäneet puolta harvemmin – jaettujen virhemaksujen ja sakkojen määrä myös puolittunut

Automaattisen nopeusvalvonnan tolppakamerat, eli peltipoliisit ovat välähtäneet liiallisen ajonopeuden seurauksena yli puolta harvemmin kuin kolmisen vuotta sitten, uutisoi Yle. Samalla jaettujen ylinopeusmaksujen määrä oli tammi-toukokuussa noin 50 000, luvun ollessa ennen korona-aikaa selvästi yli 100 000.

Kansalaiset ajavat poliisin mukaan kuitenkin samalla tavalla kuin ennen, ja liikennemäärätkin ovat palautumassa koronaa edeltävälle tasolle.

Kamerat välähtävät aiempaa harvemmin siksi, koska niiden välähdyskynnystä on nostettu paikoin jopa parinkymmenen kilometrin ylinopeuteen.

– Rajaa on ylennetty. Ei välttämättä ihan sakkorajalle (21 km/h), mutta niin, että vain korkeampia liikennevirhemaksuja (alaraja 7-8 km/h) kirjoitetaan, poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen sanoo Ylelle.

Välähdysraja ei ole sama koko Suomessa, vaan sitä säännellään paikoittain. Raja voi olla sama joissakin paikoissa, kun toisaalla se on ylempi. Osa kameroista on päällä, osa ei. Ihalaisen mukaan kamerat ovat aina päällä siellä, missä onnettomuuksia tapahtuu enemmän.

Poliisi nosti kynnystä välttääkseen uusien ylinopeusvuorien kasaantumista käsittelyportaaseen, poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen Helsingin Malmille.

Vuonna 2020 voimaan tullut tieliikennelaki on hidastanut merkittävästi rangaistusten toimeenpanoa poliisissa. Myös Ukrainan sota on hidastanut ylinopeuksien käsittelyä. Ylinopeuksien käsittelyyn käytettävää voimavaraa on verottanut Suomeen saapuneiden ukrainalaisten puhuttelu, jossa poliisi on ollut mukana.

Tietoliikenne- ja postitusongelmat jumittivat rangaistusten lähetystä uuden tieliikennelain alussa, mikä aiheutti käsittelyruuhkia. Uusi tietojärjestelmä on Ihalaisen mukaan lähtenyt toimimaan hyvin kangerrellen.

– Tiesimme, että järjestelmä oli keskeneräinen ja myös kerroimme siitä. Saimme minimi- tai ehkä ei edes minimivaatimukset - vaan jonkinlaiset vaatimukset täyttävän järjestelmän käyttöön lain alussa. Nyt kun kaksi vuotta on kulunut, niin olemme päässeet minimin täyttävän järjestelmän ylläpitoon.

70-200 euron suuruinen liikennevirhemaksu määrätään 20 kilometrin ylinopeuteen saakka. Päiväsakkoja saa yli 21 km/h:n ylinopeudesta. Sakko määräytyy tulojen ja päiväsakkojen määrän mukaisesti.