Kela julkisti äitiyspakkauksen sisällön – syntyvyyden kasvun vuoksi pakkaukset vaihtuvat etuajassa

Kela julkisti ensi vuoden äitiyspakkauksen sisällön etuajassa syntyvyyden kasvun takia Suomessa. Pakkaukset vaihtuvat jo alkuvuonna, kun tavallisesti edellisen vuoden pakkaukset on jaettu loppuun vasta keväällä.

– Kävi niin, että syntyvyys yllätti äitiyspakkauksen, luonnehti Kelan viestinnän asiantuntija Milla Vainio Youtubessa torstaina järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Uudessa pakkauksessa on 43 tuotetta, seitsemän vähemmän kuin tänä vuonna. Kelan mukaan pakkauksessa on painotettu tuotteiden laatua hinnan sijaan – toisaalta myös korona-ajan hinnannousut vaikuttivat siihen, että tuotteita on nyt vähemmän.

Pakkausta kehitellään palautteen perusteella

Pakkauksen sisältöä on kehitetty vuosien aikana palautteen perusteella. Uutta pakkauksessa on aiemmilta vuosilta paluun tehnyt viltti. Myös harsoja on tänä vuonna enemmän. Kuoseja on myös uudistettu osittain yleisöäänestysten perusteella.

Asiakkaat äänestivät pakkauksen haalariin tummansinisen Muumi-kuosin sekä makuupussiin mustavalkoisen Norppa-kuosin. Ääniä saatiin yhteensä noin 8 000.

Vuodevaatelaatikon ilmettä on uusittu vuoden 2017 ilmesuunnittelukilpailun sadolla. Japanilaisen Aya Iwayan suunnittelemassa kuosissa on karhu, hevonen, joutsen ja muita kotimaisia eläimiä.

Palautetta äitiyspakkauksista tulee paljon, ja Kela seuraa palautetta myös sosiaalisessa mediassa.

– Paljon kysytään, miksi emme suosi suomalaista, mutta kaikki tarjoajat ovat meille täysin samalla viivalla. Vastuullisuus on kuitenkin yhä tärkeää meille. Tuotteet ovat aina EU:n ja kotimaisten vaatimusten mukaisia, sanoo etuuspäällikkö Johanna Aholainen Kelan tiedotteessa.

Ensi vuoden äitiyspakkaukseen on sisällytetty myös Ilo Pisaroi! -niminen ensikirja, joka sisältää lastenrunoja ja vauvan hierontaohjeet vanhemmille. Kirjasen saa tilata myös saamenkielisenä.

Suomessa tuoreille äideille jaettavalla äitiyspakkauksella on yli 80-vuotinen historia. Ensimmäiset paketit jaettiin vuonna 1938 vain vähävaraisille perheille, kunnes sodan jälkeen niitä alettiin jakaa kaikille vanhemmille.

Syntyvyys kasvoi korona-aikana

Vaikka äitiyspakkaus on enää harvalle samanlainen tuki toimeentuloon kuin alkuaikoinaan, sille on perheille yhä suuri symbolinen arvo. Tästä kertoo osittain myös se, että ensi kertaa äidiksi tulevista 95 prosenttia on ottanut äitiyspakkauksen vaihtoehtona olevan raha-avustuksen sijasta.

Korona-aikana vanhemmuuden haasteet kasvoivat, kun lapsiperheiden palveluja kuten neuvolakäyntejä supistettiin. Kelan tutkija Anneli Miettinen kertoo STT:lle, että nykyvanhempien paineet ovat kasvaneet muutenkin kuin koronan vuoksi.

– Lapsiperheiden uupumus on jo paljon pidempi trendi. Tänä päivänä vanhemmuuteen liittyy paljon suorittamista ja lisäksi korona-aikana ammattilasten tuki väheni, Miettinen sanoo.

Perheillä on pienempi sosiaalinen vertaisverkosto kuin aiemmin, eli perheet ovat aiempaa yksinäisempiä. Lisäksi vanhemmuuteen liittyy rahallisia paineita. Lapsentekoa lykätäänkin yhä myöhemmäksi niin, että nykyisin äidiksi tullaan keskimäärin 29-vuotiaana ja isäksi 31–32 -vuotiaana.

– Onkin tuhannen taalan kysymys, miksi syntyvyys on korona-aikana kasvanut. Kuitenkin tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä oli syntynyt 2 700 lasta enemmän kuin edellisvuonna, ja suunta näyttää kasvavan, Miettinen sanoo.

– Osittain varmaan kyse on siitä, että lapsentekoa oli lykätty joten sille oli ikään kuin patoutunutta kysyntää, hän sanoi.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka