Vapauttava tuomio pysyy voimassa Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta, jossa kolme varusmiestä kuoli vuonna 2017

Onnettomuuden jälkeen tehdyissä tutkimuksissa ilmeni, että tasoristeyksen kulman ja kuorma-auton rakenteen vuoksi kuljettajalla ei ollut lainkaan mahdollisuuksia nähdä lähestyvää taajamajunaa ajoissa. VILLE VUORINEN / LEHTIKUVA

Elina Korkee / STT

Hovioikeuden vapauttava tuomio pysyy voimassa Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta, jossa kuoli kolme varusmiestä. Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa sitä hakeneelle apulaisvaltakunnansyyttäjälle.

Korkeimman oikeuden lyhyen tiedotteen mukaan Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus ja Helsingin hovioikeus ovat katsoneet selvitetyksi, että tasoristeys oli rakennettu siten, että kuorma-auton kuljettajana toiminut varusmies ei ollut voinut huomata lähestyvää kiskobussia ajoissa.

Puolustusvoimien kuorma-auto ja VR:n taajamajuna törmäsivät toisiinsa Raaseporin Skogbyn vartioimattomassa tasoristeyksessä lokakuussa 2017. Törmäyksessä kuoli kolme kuorma-auton lavalla ollutta varusmiestä. Viisi varusmiestä loukkaantui, heidän joukossaan kuljettaja itse.

Varusmiehet olivat suorittamassa asepalvelustaan Uudenmaan prikaatissa. Autoa kuljettanut mies oli tuolloin 20-vuotias.

Skogbyn tasoristeys on sittemmin suljettu. Väylävirastosta kerrotaan, että alikulkusillan on määrä valmistua tämän vuoden loppuun mennessä.

Hovioikeus: Kyseessä oli tapaturma

Kuorma-autoa kuljettanutta varusmiestä syytettiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta kuolemantuottamuksesta ja palvelusrikoksesta. Sekä Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus että Helsingin hovioikeus hylkäsivät kaikki syytteet. Hovioikeuden mukaan kuljettaja ei laiminlyönyt huolellisuusvelvollisuuttaan, vaan kyseessä oli tapaturma.

Onnettomuuden jälkeen tehdyissä tutkimuksissa ilmeni, että tasoristeyksen kulman ja kuorma-auton rakenteen vuoksi kuljettajalla ei ollut lainkaan mahdollisuuksia nähdä lähestyvää taajamajunaa ajoissa. Kuljettajalla oli väistämisvelvollisuus, mutta ei lainkaan näkyvyyttä radalle, joka jäi auton ohjaamon seinän taakse kuolleeseen kulmaan.

Helsingin hovioikeuden suullisessa käsittelyssä ilmeni, että Skogbyn tasoristeystä ei ennen onnettomuutta pidetty Puolustusvoimissa erityisen vaarallisena. Varusmiestä ei ollut ohjeistettu käyttämään tähystäjää tasoristeyksen ylitystilanteessa.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka