EU:n komissio on määrännyt Volkswagenille ja BMW :lle yhteensä 875 miljoonan euron sakot , koska yhtiöt tekivät salassa yhteistyötä dieselautojen päästöjen vähentämiseen tähtäävän teknologian kehittämisessä.
Komissio totesi selvityksessään, että saksalaiset autojätit eivät olleet muodostaneet varsinaista kartellia, mutta sumplivat keskenään toimia, joilla pyrittiin rajoittamaan urean lisäämistä dieselmoottorien pakokaasuihin. AdBlue-teknologialla vähennetään dieselmoottoreiden päästöjä.
Daimler paljasti juonen EU-komissiolle ja välttyi siten sakoilta, jotka olisivat sen kohdalla nousseet 727 miljoonaan.
Kilpailukomissaari Margrethe Vestager kertoi, että autovalmistajille oli teknologia, jolla ne pystyivät vähentämään päästöjä EU:n vaatimuksia enemmän.
– Mutta he välttivät kilpailemasta keskenään tämän teknologian hyödyntämisessä. Tämä ei ole EU:n lainsäädännön mukaan sallittua. Kilpailu ja innovaatio autojen päästöjen vähentämisessä on välttämätöntä, jotta EU saavuttaisi kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa, Vestager sanoi tiedotteessa.
Komission selvityksen mukaan autoyhtiöt järjestivät viiden vuoden ajan säännöllisiä tapaamisia, jossa ne sopivat, miten ne voisivat välttyä kilpailemasta teknologian käytössä.