EU käynnistää tutkinnan Googlen verkkomainonnan lainmukaisuudesta

EU:n on määrä selvittää, onko Google rikkonut unionin kilpailulakeja antamalla verkossa enemmän näkyvyyttä omille mainontateknologioilleen. AFP / LEHTIKUVA

STT–AFP

Euroopan unioni käynnisti tiistaina laajan kartellitutkinnan, jonka kohteena on teknologiajätti Googlen verkkomainonta.

EU:n on määrä selvittää, onko Google rikkonut unionin kilpailulakeja antamalla verkossa enemmän näkyvyyttä omille mainontateknologioilleen. Samalla selvitetään, onko Google estänyt selaimessaan joidenkin ulkopuolisten palveluntarjoajien evästeitä.

– Olemme huolestuneita siitä, että Google on tehnyt kilpailun vaikeammaksi kilpaileville verkkomainostajille, kilpailusta vastaava komissaari Margrethe Vestager sanoo.

Tutkinta osuu Googlen suurimpaan tulosegmenttiin. Viime vuonna sen tulonmuodostuksesta peräti 80 prosenttia eli 124 miljardia euroa tuli verkkomarkkinoinnista.

Googlelta tutkintaa kommentoitiin sanomalla, että yhtiö jatkaa rakentavaa yhteydenpitoa Euroopan komission kanssa ja aikoo osoittaa tuotteidensa edut kuluttajille ja yrityksille.

Googlea on aiemmin sakotettu samaisesta toiminnasta Ranskassa, jossa Googlea vastaan kävi joukko mediayhtiöitä. Googlelle määrättiin sakkoja 220 miljoonaa euroa.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka