Veikkaus: Lähes 30 000 asiakasta asettanut itselleen eston pelata

Tällä haavaa vain noin kymmenen prosenttia peliautomaateista on koronan takia käytössä. Vesa Moilanen / LEHTIKUVA

STT

Rahapeliyhtiö Veikkaus kertoo, että lähes 30 000 ihmistä on asettanut eston pelata automaateilla tai verkossa. Yhtiön mukaan tavoitteena on, että kaikki pelit edellyttävät tunnistautumista vuoden 2023 loppuun mennessä.

Osa on asettanut itselleen eston sekä nettiin että fyysisiin peliautomaatteihin. Estot ovat toistaiseksi voimassa olevia tai lyhyempiaikaisia.

Tämän vuoden aikana tavoitteena on myös ottaa käytäntöön fyysisessä automaattipelaamisessa samat tappiorajat, jotka ovat voimassa jo nyt netin nopearytmisissä peleissä.

– Haluamme rakentaa sellaista rahapelaamisen ympäristöä, jossa kannetaan vastuuta myös heistä, joilla on riski ajautua pelaamisen kanssa vaikeuksiin, kertoo Veikkauksen vastuullisuusjohtaja Jarmo Kumpulainen tiedotteessa.

Hänen mukaansa pakollisen tunnistautumisen kautta siihen on avautunut paljon uudenlaisia mahdollisuuksia.

– Veikkauksen työ turvallisemman pelaamisen eteen jatkuu, ja suunnittelemme koko ajan lisää erilaisia asiakkaidemme pelaamisen hallintaa helpottavia ratkaisuja, Kumpulainen sanoo.

Hän kertoo Veikkauksen havainneen, että automaattipelaamisen estäminen on yleistynyt mahdollisuuksien kehittyessä. Kattavasti asiaa voidaan kuitenkin analysoida vasta koronan aiheuttamien poikkeusolojen jälkeen. Nyt vain noin kymmenen prosenttia peliautomaateista on koronan takia käytössä.

Kaikkiaan Veikkauksella on noin kaksi miljoonaa rekisteröitynyttä asiakasta.

Tunnistautuminen helpottaa ikärajavalvontaa

Pakollinen tunnistautuminen helpottaa myös ikärajavalvontaa ja on erittäin tärkeä työkalu valvonnan onnistumisessa myös Veikkauksen kumppaneille.

Päivittäistavarakauppa ry:n johtaja Ilkka Nieminen kertoo, että ikärajavalvonta toimii luotettavasti. Veikkauksen peliautomaattien osalta kaupan henkilökunnan työtä helpottaa siirtyminen tunnistettuna pelaamiseen.

– Pidämme erinomaisena, että tunnistautuneena pelaaminen antaa teknisiä ratkaisuja ehkäistä myös ongelmapelaamista tehokkaasti, Nieminen painottaa.

Markkinoinnin periaatteet päivitetty

Veikkausta on aiemmin syytetty muun muassa liian aggressiivisesta markkinoinnista. Yhtiön mukaan markkinointiviestinnän vastuullisuusperiaatteet on nyt päivitetty.

Veikkaus kertoo tehneensä viime vuonna lukuisia vastuullisuustekoja. Esimerkiksi peliautomaattien määrää kaupoissa, kioskeissa, ravintoloissa ja liikenneasemilla vähennettiin 40 prosenttia 18 500:sta 10 500:aan.

Myös peliautomaattien määrä yhdessä myyntipaikassa rajoitettiin enintään 15:stä korkeintaan neljään. Peliautomaatit ovat olleet pakollisen tunnistautumisen piirissä tammikuusta lähtien.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka