Alkoholittomat juomat ja niin kutsuttu sober curious -trendi ovat kasvava ilmiö Suomessa etenkin nuorten parissa, kertoo Alko . Alkoholittomien juomien myynti oli Alkossa viime vuonna yli 570 000 litraa, miltei lasillinen jokaista suomalaista kohden.
Erityisesti on kasvanut alkoholittomien oluiden ja miksereiden kysyntä. Samoin alkoholittomat mocktail-drinkit päätyvät pöytään yhä useammin myös ruokajuomina.
Villeimmät ruoka- ja juomatrendit ovat saaneet Alkon mukaan väistyä, kun koronapandemia sai ihmiset hakemaan tuttua ja turvallista. Myyntitilastojen kärjessä ovat tunnetut klassiset tyylit sekä tuotemerkit. Esimerkiksi punaviineistä suosiotaan ovat kasvattaneet suomalaisten laajasti tuntemat viinimaat.
– Pandemian vaikutukset näkyvät ja tuntuvat. Kotikokkaaminen on lisääntynyt ja ruokaan ja juomaan panostetaan. Tuttu ja turvallinen ovat arvossaan. Vihreät valinnat, lähi- ja pientuotanto sekä kotimaiset raaka-aineet kiinnostavat. Uskomme, että nämä asiat pysyvät myös pandemian jälkeen, sanoo Alkon hankinta- ja valikoimajohtaja Anu Koskinen tiedotteessa.
Ympäristövastuullisuus iso juomatrendi
Huoli ilmastosta näkyy Alkon mukaan viinihyllyllä, ja ympäristövastuullisuus on iso ilmiö juomamaailmassa. Ympäristöystävällisyydestä kertovan Vihreä valinta -merkinnän saaneiden tuotteiden määrä kasvaa vauhdilla.
– Aina vain uusien trendien perässä juoksemisen sijaan nyt palataan kohti yksinkertaisempia valmistustapoja, joissa hienot makumaailmat pääsevät esille. Esimerkiksi olutmaailma on ollut viime vuosina vähän kuin karkkikauppa kaikkine villeine makuineen, mutta nyt arvostetaan taas vanhaa oluenpanoperinnettä, mallasta, humalaa ja vettä, täydentää Alkon palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.
Tänä vuonna klassiset kuohuviinidrinkit ovat nousussa. Uudet roseeproseccot yhdistävät kaksi megatrendiä, roseen ja kuohuviinin. Samppanjan myynti Suomessa on kasvanut, kun muualla maailmassa sen kysyntä on laskenut.