Sony veti bugeista kärsineen Cyberpunk 2077 -pelin pois Playstation-kaupasta

Odotettu peli julkaistiin reilu viikko sitten, mutta on kompuroinut pahasti lukuisten bugien ja virheiden takia. Peliä mainostettiin mm. Tokiossa. AFP / LEHTIKUVA

STT–AFP

Elektroniikkajätti Sony vetää toistaiseksi Cyberpunk 2077 -pelin pois Playstationin verkkokaupasta koko maailmassa. Pelin tätä kautta ostaneet asiakkaat saavat rahansa takaisin.

Kiihkeästi odotettu peli julkaistiin reilu viikko sitten, mutta on kompuroinut pahasti lukuisten bugien ja virheiden takia. Dystopiateemainen tieteisfiktiopeli on tiettävästi kaikkien aikojen kalleimpia videopelituotantoja.

Pelin tuottanut Puolan Varsovassa toimiva pelistudio CD Projekt RED julkisti aiemmin tällä viikolla lausunnon , jossa se pyysi vikoja anteeksi ja lupasi korjauksia tammikuussa ja helmikuussa.

Vakavat tekniset ongelmat koskevat erityisesti Playstation 4- ja Xbox One -pelikonsoliversioita. Pelin poistaminen Sonyn verkkokaupasta koskee myös uudempaa Playstation 5 -konsolia, jolla pelin kerrotaan pyörineen paremmin.

Pelin fyysiset versiot ovat vielä myynnissä kivijalka- ja verkkokaupoissa. Jupakka on kolhinut Varsovan pörssiin listatun peliyhtiön kurssia ja osake oli perjantaina liki 16 prosentin laskussa.

Viivästyi kahdesti

Cyberpunk 2077-pelin julkaisu viivästyi kahdesti tänä vuonna, ja tekijät saivat myöhästyksen seurauksena jopa tappouhkauksia. Peliin jouduttiin jälkikäteen lisäämään terveysvaroitus, kun yksi arvioija huomautti vilkkuvien valojen aiheuttaneen epileptisen kohtauksen.

Studion mukaan pelin saaminen valmiiksi yhdeksälle alustalle on ollut koronan aikana poikkeuksellisen vaikeaa.

Ongelmista huolimatta peli on saanut myönteisen vastaanoton pc:llä, jolla peli pyörii bugeista huolimatta paremmin. Arvosteluja kokoava Metacritic antaa pelin pc-versiolle 87 pistettä sadasta. Pelaajien antama arvosana on huonompi, keskimäärin 7 pistettä kymmenestä.

Eniten kritiikkiä saaneen Playstation 4 -version pisteet ovat Metacriticissä sen sijaan murskaavat 54 ja käyttäjiltä noin kolme pistettä kymmenestä.

Kiire kostautui

Odotukset pelille olivat erittäin korkeat, sillä CD Projekt REDin edellinen peli viiden vuoden takaa, "The Witcher 3: Wild Hunt" oli valtaisa menestys.

– Cyberpunk 2077 -pelistä odotettiin 30 miljoonaa kappaletta myyvää suurmenestystä. Se olisi voinut viivästyä vaikka vuoden ja silti ylittänyt tuon rajan, sanoi videopelimarkkinoita seuraava Niko Partnersin analyytikko Daniel Ahmad.

Ahmadin mukaan pelin vetäminen Playstation-kaupasta on poikkeuksellisen raju toimi. Hänen mukaansa ongelmien taustalla on pelialan epäterve kulttuuri, jossa pelejä yritetään runnoa valmiiksi viime metreillä, jotta niiden julkaisu ei viivästyisi.

Crunch, eli loppumetrien rutistus ohjelmistonkehityksessä, on pelialalla tuttu ilmiö.

– Kuukausia kestävä rutistus ei tee pelistä hyvää. Se vahingoittaa sekä pelien kehittäjien terveyttä että peliä itseään, Ahmad lisäsi.

Pelien viivästymisistä on tullut viime aikoina yhä yleisempi ilmiö, kun pelit kehittyvät yhä laajemmiksi ja monimutkaisemmiksi.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka