Bensan kuluttajahinnat tulevat nousemaan heti huomenna. Näin arvioi Oulun Hiirosessa bensa-asemaa pitävä Pohjois-Pohjanmaan Bensiinikauppiaat ry: puheenjohtaja Pentti Saukko.
– Hinnat nousevat veronkorotusten verran. On pakko alkaa korottamaan hintoja, vaikka säiliöissä onkin jonkin verran vanhalla hinnalla ostettua polttoainetta. Uusi kuorma täytyy nimittäin ostaa sillä uudella hinnalla, Saukko sanoo.
Arviot siitä, miten paljon ja kuinka nopeasti hinnat nousevat vaihtelevat. Kova alueellinen kilpailu voi nimittäin hillitä hintojen korotuksia.
Polttoaineveron nousu astuu voimaan lauantaina. Bensiinin osalta litrahinnan korotus on 6,6 senttiä litralta ja dieselin osalta 6,9 senttiä.
Lahden Talousalueen Polttoainekauppiaat ry:n puheenjohtaja Tero Voutilainen korostaa, että alueellinen kilpailu vaikuttaa hintoihin.
– Kyllä polttoaineen hinta nousee heti lauantaina jonkin verran. Toki sitten alueellisella hinnoittelulla on hirveästi merkitystä. Siellä, missä kilpailu on kovempaa, korotukset näkyvät ehkä maltillisemmin. Saattaa olla, että jossain paikassa se ei näy juuri ollenkaan ainakaan vähään aikaan. Paikoissa, joissa polttoaineesta voidaan ottaa niin sanottu normaalihinta, niin korotukset näkyvät enemmän, Voutilainen sanoo.
Myös Joensuussa polttoaineasemaa pyörittävä Hannu Hämäläinen sanoo paikallisen kilpailutilanteen olevan ratkaisevassa roolissa pumppuhinnoista puhuttaessa.
– Sen, siirtyvätkö veronkorotukset kokonaisvaltaisesti pumppuhintoihin, määrää alueellinen kilpailu. Pelivaraahan siellä ei varmasti ole. Öljyn hinnan heittelehtiessä ja kilpailutilanteen mukaan polttoaineen hinta voi päivittäin heitellä alueellisesti, Pohjois-Karjalan Polttoainekauppiaat ry:n puheenjohtajana toimiva Hämäläinen kertoo.
Veronkorotus nostaa kustannuksia, kannustaa myös vaihtamaan uudempiin
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) johtava tutkija Marita Laukkanen kertoi STT:lle aiemmin, että polttoaineverot lisäävät selvästi kannustinta hankkia vähemmän polttoainetta kuluttavia autoja.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka (SKAL) ry:n johtaja Petri Murto kertoi perjantaina Ylen aamu -ohjelmassa, että heidän laskelmiensa mukaan veronkorotus johtaa lähes 80 miljoonan euron lisäkustannuksiin kuljetusalalle.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen puolestaan arvioi, että veronkorotus aiheuttaa 20 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä lähes sadan euron lisälaskun.
Liikenneviraston vuonna 2018 julkaiseman tutkimuksen perusteella keskiverto autoilija ajaa 14 400 kilometriä vuodessa. Veron korotus tarkoittaa laskennallisesti siis noin bensatankillisen verran lisälaskua per vuosi.
Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Tuomas Kosonen kertoi STT:lle viime viikolla, että veron korotus vaikuttaa enemmän polttoaineen hintaan haja-asutusalueilla, mikä johtaa alueelliseen epätasa-arvoon.
– Varsinkin jos veroa korotetaan reippaasti, pitäisi miettiä, miten tämä otetaan huomioon ja miten esimerkiksi kompensoidaan tämä korotus ihmisille, jotka asuvat haja-asutusalueilla, koska suurin osa (poliittisista) päätöksistä syntyy kaupungeissa, Kosonen sanoo.
-----
Korjattu kello 21.00: Jutun toisen sitaatin sanojaksi oli merkitty väärä haastateltu.