Asiakkaiden on syytä varautua maaliskuussa saapuvaan isompaan laskuun.
Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan asiakasmaksujen laskutuksessa on ilmennyt ongelmia, joiden vuoksi alkuvuoden laskujen lähttäminen viivästyy.
Eloisa kehottaakin asiakkaita varautumaan siihen, että tammikuun ja helmikuun laskutus tapahtuu vasta maaliskuussa. Lasku saattaa olla tällöin summaltaan suurempi, sillä se sisältää koko alkuvuoden asiakasmaksut.
Eloisan asiakasmaksujen laskutuksen viive johtuu hyvinvointialueen aloitukseen liittyvistä tietojärjestelmien muutoksista. Eloisan hankinta- ja talousjohtaja Vesa Vestala pahoittelee asukkaille aiheutuvaa haittaa.
− Sosiaali- ja terveyspalveluissa on aikaisemmin ollut erilaisia asiakasmaksujärjestelmiä käytössä. Näitä järjestelmiä joudutaan integroimaan ja valitettavasti tämä työ aiheuttaa viivettä laskujen lähetykseen, Vestala sanoo tiedotteessa.
Eloisan asiakasmaksujen määrä on noin 35 000 kappaletta kuukaudessa.
− Asiakaslaskutus on tärkeää saada yhdenmukaiseksi yhteen asiakasmaksujärjestelmään. Tähän tulemme pääsemään vuoteen 2024 mennessä. Asiakkaille muutostöiden ei pitäisi kuitenkaan enää tämän alkuvuoden viiveen jälkeen näkyä, Vestala kertoo.
Asiakasmaksuja maksetaan muun muassa terveyskeskuskäynneistä, hammaslääkärikäynneistä tai laitoshoidosta. Eloisan asiakkaiden alkuvuoden maksut kertyvät normaalisti asiakasmaksuhinnaston mukaisesti.