Etelä-Savon hyvinvointialueen laajuiset digipalvelut toimivat perinteisten palvelujen rinnalla, eivät korvaa niitä. Rantasalmen kiireettömän palvelun puhelinnumerot muuttuvat.
Etelä-Savon hyvinvointialueen (Eloisa) digitaalisiin palveluihin pääsee heti vuodenvaihteen jälkeen joko Essoten vanhojen (essote.fi), tai 4. tammikuuta avautuvien Eloisan uusien nettisivujen kautta (etelasavonha.fi).
Digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus tarjoaa 2. tammikuuta alkaen sairaanhoitajan ja lääkärin palvelut maksutta koko hyvinvointialueen 12 kunnan asukkaille arkisin kello 8–15.
Digipalvelut toimivat perinteisten hyvinvointipalvelujen rinnalla, mutta eivät korvaa niitä. Digihoitaja voi esimerkiksi tehdä arvion, jatketaanko asiointia eteenpäin digilääkärille vai varataanko aika lääkärin vastaanotolle tai muuhun palveluun.
– Digihoitaja ja -lääkäri ovat ensimmäisiä palveluita Eloisan digitaalisessa sote-keskuksessa. Monia asioita voidaan hoitaa etäyhteydellä, jolloin jää enemmän aikoja käytettäväksi perinteisillä vastaanotoilla niitä tarvitseville, Eloisan sote-keskuspalvelujen palvelualuejohtaja Mika Perttu kertoo tiedotteessa.
Etelä-Savon hyvinvointialueen palveluihin voi edelleen olla yhteydessä myös puhelimitse.
Koko alueen Päivystysapu toimii numerossa 116 117. Siihen kehotetaan ottamaan yhteyttä ennen varsinaiseen päivystykseen hakeutumista.
Kiireettömämmissä palveluissa Eloisan puhelinnumerot säilyvät pääosin ennallaan, poikkeuksena on Rantasalmen alue. Siellä uudet numerot ovat 2.1. alkaen seuraavat: Sosterin terveysneuvonta 015 5277 112 ja suun terveydenhuollon palvelut 015 5277 114.
Ikääntyneiden palveluissa Eloisan alueella auttaa 2.1. alkaen yksi keskitetty palvelunumero 015 211 557. Se päivystää arkisin kello 9–15.
Myös Eloisan puhelinvaihde neuvoo palveluiden yhteystietoja etsiviä. Vaihteen numero on 015 411 4100, ja se on avoinna arkisin kello 9–15.