Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Itä-Savon paperilehden ulkoasu muuttuu pääsiäisenä – "Nyt siirrytään tyylikkään klassiseen ulkoasuun"

Tiistaina tapahtuva uudistus parantaa luettavuutta.

Pääsiäisen jälkeen Itä-Savon paperilehden ulkoasu muuttuu täysin. Uudistus on suuri, sillä se tehdään samaan aikaan kaikissa Mediatalo Keskisuomalaisen lähes 80 sanomalehdessä.

Uutta ulkoasua kuvaillaan tyylikkääksi ja nykyaikaiseksi. Lukijalle muutos näkyy esimerkiksi siinä, että nykyiset vahvat otsikot ja voimakkaat, kovat värit jäävät pois.

– Jos tähän asti lehdet ovat olleet hevimusiikkia, nyt siirrytään tyylikkään klassiseen. Voisi sanoa, että tässä designissa on muutama tahti Sibeliuksen Karelia-sarjan jylhyyttä nykyaikaisessa kehyksessä, lehtiuudistuksen vetäjä Terhi Nevalainen sanoo.

Kaikissa lehdissä visuaalisena johtolankana kulkee sinisen sävy, jota Nevalainen kuvailee hyvin suomalaiseksi ja raikkaaksi. Muut käytettävät sävyt, kuten ruusukvartsi ja vaaleansininen, ovat nykyistä ulkoasua hienostuneempia.

Uuden ulkoasun on suunnitellut Euroopan parhaimpiin suunnittelijoihin kuuluva ruotsalais-tanskalainen Anna Thurfjell. Nevalainen sanoo, että suunnittelijavalinnalla haettiin laadukkuutta, nykyaikaisuutta ja edelläkävijyyttä. Nevalaisen mukaan tämä toive toteutui.

Ulkoasu-uudistus on lähtökohdiltaan digiuudistus, vaikka paperilehden uusi ulkoasu julkaistaankin nyt ensimmäisenä ja verkkouudistus tehdään vasta sen jälkeen.

Uudistus tehdään kaikissa Mediatalo Keskisuomalaisen alue-, paikallis- ja kaupunkilehdissä.

– Tavoite on saada parasta laatua kaikille lukijoillemme: mahdollisimman hyvä lehti, mahdollisimman hyvä ulkoasu ja mahdollisimman hyvä digitaalinen käyttöliittymä, Mediatalo Keskisuomalaisen journalistinen johtaja Pekka Mervola kertoo lähtökohdista.

Uudistus yhtenäistää myös ulkoasun takana olevan tekniikan, mikä tuo tuotannollisia etuja. Nevalaisen mukaan tämän toivotaan vapauttavan resursseja sisällön tekemiseen eli siihen, että jokaisella alueella pystytään tekemään paikallista sisältöä entistä paremmin ja laadukkaammin.