Laine, Mikkonen ja Kaskinen vaativat poikittaisrataa intevestointisuunnitelmaan – "Kehärata edesauttaisi tavaraliikenteen siirtymää kumipyöriltä raiteille, mikä edistäisi hallituksen hiilineutraaliustavoitteita"

Esityksen allekirjoittajina on myös kolme muuta henkilöä.

Poikittaisrataa Parikkalasta Poriin vaaditaan Väyläviraston investointilistalle. Arkistokuva. Antti Varonen

Marja-Liisa Karjalainen

Perussuomalaisten kansanedustaja Jari Koskela, Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine, Savonlinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Terho Kaskinen (kesk.), Savonlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anna-Kristiina Mikkonen (sd.), Pori-Parkano-Haapamäki-työryhmän puheenjohtaja Pasi Viitasalo sekä entinen kansanedustaja Lauri Oinonen esittävät poikittaisradan lisäämistä Väyläviraston investointisuunnitelmaan vuosille 2022–2029.

Poikittaisrata kulkee Porin, Parkanon, Haapamäen, Jyväskylän ja Savonlinnan kautta itärajalle Parikkalaan.

Väylävirastolle jättämässään lausunnossa allekirjoittajat esittävät tavaraliikenteen siirtoa poikittaisradalle, jolloin ratakapasiteettia vapautuisi nyt ruuhkautuneilta yhteyksiltä. Samalla pääradan henkilöliikennettä saataisiin nopeammaksi ja täsmällisemmäksi.

– Ratakokonaisuuden kunnostaminen ja sähköistäminen yhtenäiseksi raskaan raideliikenteen ja transitoliikenteen pääradaksi maahamme, poistaisi raideliikenteen pahimmat pullonkaulat nopeasti ilman uusien ratojen ja raideparien rakentamisia kustannustehokkaasti, allekirjoittajat toteavat lehdistötiedotteessaan.

Allekirjoittajat huomauttavat, että poikittaisrata on hallitusohjelman kirjausten mukainen. Hallitusohjelmassa mainitaan rataliikenteen kehittäminen vähäliikenteisillä ja käytöstä poistetuilla rataosuuksilla. Lisäksi kehärata edesauttaisi tavaraliikenteen siirtymää kumipyöriltä raiteille, mikä edistäisi hallituksen hiilineutraaliustavoitteita.

Suomen leveimmällä kohdalla kaikki pitkittäisradat yhdistävä poikittaisrata on tällä hetkellä vajaassa käytössä. Kokonaan käyttämättä ovat osuudet Haapamäki-Parkano ja Kankaanpää-Aittaluoto. Rata on poikki myös Savonlinnassa Laitaatsillan kohdalla. Välillä Jyväskylä-Pieksämäki rata on jo sähköistetty.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka