Savonlinnan päiväkodeissa vahvistetaan positiivista kasvatusta – Pihlajaniemen päiväkoti on ollut etujoukossa oppimassa uusia toimintatapoja

Lapsiryhmätyöskentelyssä ProVaka-toiminta on tarkoittanut ennen kaikkea lasten kasvun ja kehityksen tukemista positiivisin keinoin.

Lapsiryhmissä toivottu käyttäytymismalli ja onnistumisen elämyksiä ovat lisääntyneet, koska kasvattajat antavat tietoisemmin päivittäin lapsille kehuja. Kuvituskuva. Katja Juurikko

Marja-Liisa Karjalainen

Pihlajaniemen päiväkoti Savonlinnasta on osallistunut Jyväskylän yliopiston järjestämään ProVaka -koulutuskokonaisuuteen. ProVaka-lyhenne tulee sanoista "positiivisesti ryhmässä oppiva varhaiskasvatus".

Lapsiryhmätyöskentelyssä ProVaka-toiminta on tarkoittanut ennen kaikkea lasten kasvun ja kehityksen tukemista positiivisin keinoin.

– Toiminnan kehittyessä Pihlajaniemen päiväkodissa ”Hyvänolon sopimukset” laajenivat kaikkiin lapsiryhmiin ja samalla luotiin käyttäytymisodotukset myös lapsille, kertoo varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Tuula Kämäräinen Savonlinnan kaupungin lähettämässä tiedotteessa.

Välittömän ja aidon kannustavan palautteen antamisen ja ei-sanan välttämisen lisäksi otettiin käyttöön myös pro-kortit, jotka tekevät palautteesta lapsille konkreettisemman ja näkyvämmän.

– Näitä onnistumisista saatuja kortteja lapset keräävät yhteiseen oman ryhmän pro-tauluun ja kun tavoiteltu määrä on saavutettu, koko ryhmä juhlii lasten onnistumisia pro-juhlilla.

Pihlajaniemen päiväkodinjohtaja Kirsi Hakkarainen kertoo, että lapsiryhmissä toivottu käyttäytymismalli ja onnistumisen elämykset ovat lisääntyneet, koska kasvattajat antavat tietoisemmin päivittäin lapsille kehuja.

– ProVaka on vahvistanut myös kodin ja päiväkodin yhteistyötä. Monessa kodissa on myös otettu omat pro-korttitaulukot käyttöön yhteisiin pro-harjoittelun kohteisiin, kuten ”laitan kengät paikoilleen”. Huomion kiinnittäminen kotona vahvistaa ja lisää toivottua käyttäytymismallia, toteaa Hakkarainen.

Pihlajaniemen päiväkodin lisäksi kaikki kaupungin päiväkodit ovat sitoutuneet ProVakan mukaisiin toimintatapoihin ja menetelmän käyttöä viedään systemaattisesti eteenpäin. Päiväkotien toimintaa ohjataan ja tuetaan varhaiskasvatuspäällikön johdolla kokoontuvan ohjausryhmän kautta.

– Kaikissa varhaiskasvatusyksiköissä on kevään 2021 aikana laadittu aikuisille käyttäytymisodotukset, joita harjoitellaan yhdessä. Käyttäytymisodotusten malliesimerkkinä on aina aikuinen, joka näyttää omalla käyttäytymisellään ja vuorovaikutuksellaan sovitun tavan toimia, kertoo Savonlinnan varhaiskasvatuspäällikkö Anna-Liisa Sairanen.

Jyväskylän yliopiston ProVaka-koulutuskokonaisuus toteutettiin vuosina 2018–2019. Mukana oli päiväkoteja myös Joensuusta ja Varkaudesta.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka