Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Juhlakonserttiarvio: Loistokas ja juhlava konsertti Suomelle

"Harvoin on kuultu vastaavaa orkesterin loistoa", kirjoittaa Itä-Savon kriitikko Esko Alanen Savonlinnan orkesterin itsenäisyyspäivän juhlakonsertista.

Suomi 100 vuotta juhlakonsertti. Savonlinnasali, 6.12.2017. Savonlinnan Orkesteri. Kapellimestari Kari Kropsu, sol. Aurora Marthens, sopraano. Sibelius, Pacius, Kuula, Madetoja, Merikanto ym. Oli kerrassaan hienoa kuulla tasapainoisesti soivaa lähes täysikokoista sinfoniaorkesteria Suomi 100 vuotta -juhlakonsertissa Savonlinnasalissa, kun Savonlinnan Orkesteria oli täydennetty 11-henkisellä vaskisektiolla. Jousisto näytti pieneltä vain paperilla, musiikissa sitä ei huomannut. Päinvastoin, jousilla oli harvinaisen hyvin virittynyt päivä, soitto oli puhdasta ja vahvaa kautta koko konsertin. Alkusoitto Fredrik Paciuksen Kaarle-kuninkaan metsästys -oopperasta toi tuulahduksen Suomen musiikinhistorian alkuajoilta. Alun upea käyrätorvisoolo (soittajana Kalervo Kulmala) pehmeällä jousisäestyksellä vei ajatukset wagneriaaniseen mystiikkaan. Alkusoitto Leevi Madetojan Pohjalaisia–oopperasta sai puolestaan ihokarvat pystyyn aivan kotimaisin efektein, oli helppoa kuvitella edessään Pohjanmaan lakeus, puukkojunkkareiden teroittavan siellä aseitaan. Heräsi kiinnostus kuulla elävänä esityksenä koko tämä erinomainen ooppera. Sopraano Aurora Marthensin esittämät lukuisat kotimaiset yksinlaulut saivat pohtimaan, että aina menetetään jotain, kun luovutaan alkuperäissovituksista. Yrjö Kilpisen Laululle–sävellyksessä kevyt orkesterisovitus toimi hyvin, mutta Taneli Kuusiston alun perin kuorolle sävelletyssä Suomalaisessa rukouksessa Marthensissa oli vaikeuksia saada ääntään kuuluviin orkesterin yli. Useissa lauluissa oli vain jousisäestys, jolloin kuuluvuusongelmaa ei ole mutta toisaalta sointi poikkeaa paljon alkuperäisistä pianosäestyksistä. Vielä lisäongelmaa tuntui tuovan monien sovitusten Marthensille liian matala sävellaji. Toki silti oli hienoa kuulla näitä suomalaisille kaikkein rakkaimpia lauluja tällaisessa juhlakonsertissa. Marthensin kevyt lyyrinen sopraanoääni soi poikkeuksellisen kauniisti ja herkästi. Oskar Merikannon Pai, pai paitaressu ja Kuulan Aamulaulu koskettivat, saivat melkein kyyneleet silmiin. Toivo Kuulan Tuijotin tulehen kauan sopisi paremmin miesäänelle, mutta Sibeliuksen klassikot, Var det en dröm? ja Flickan kom ifrån sin älsklings möte Marthens tulkitsi vahvasti eläytyen. Oskar Merikannon Romanssi jousille sovitettuna oli vain kalpea aavistus alkuperäisestä upeasta pianosävellyksestä. Sibeliuksen Andante festivo puolestaan hehkui tuhansissa väreissä kapellimestari Kari Kropsun innostavasti johtaessa.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Itä-Savon sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 15 €/kk

Digitilauksen sisältö

  • Ita-Savo.fi-verkkopalvelun rajaton käyttöoikeus vuoden jokaisena päivänä
  • Näköislehti
  • Uutissovelluksen ja päivän lehti -sovelluksen käyttöoikeus (iOS ja Android)
  • Esaimaa.fi-, Kouvolansanomat.fi-, Kymensanomat.fi- ja Lansi-Savo.fi-verkkopalvelut, näköislehdet ja sovellukset
  • Lukuoikeus sinulle ja kolmelle perheenjäsenellesi