Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Kotimainen meriyhteys välttämätön Itä-Suomen tulevalle kehitykselle

Venäjä ja sen presidentti Putin ovat viime aikoina tehneet voimakkaasti Itä-Suomeen vaikuttavia päätöksiä. Raakapuun vientikielto koskee voimakkaimmin itäisen Suomen metsäteollisuutta, jonne venäläisestä raakapuusta on tullut valtaosa.

Helmikuisen hyökkäyssodan aloittaminen Ukrainassa menetti koko läntisen maailman luottamuksen Venäjään ja niinpä Saimaan kanavan kautta kulkenut meriliikenne on yhtä kanavan läpi kulkenutta rahtilaivaa lukuun ottamatta täysin pysähdyksissä. Varustamojen ja satamaoperaattoreiden käsityksen mukaan epäluottamuksen poistuminen tulee kestämään pitkään, jopa vuosikymmeniä!

Itäsuomalainen metsä-, kaivannais- ja lannoiteteollisuus joutui etsimään uudet maakuljetusreitit aikana, jolloin kuljetusmatkat pitenevät, välivarastointi lisääntyy ja kaikki kustannukset ovat kovassa nousussa. Tämä näkyy luonnollisesti kilpailukyvyn heikkenemisenä.

Pidemmän päälle se tulee vaikuttamaan teollisuuden investointeihin, työpaikkojen ja väestön vähenemiseen koko Itä-Suomessa. Ilman toimivaa kotimaan kamaralla kulkevaa meriyhteyttä jäädään selkeästi muun Suomen jalkoihin.

Poliittisten päättäjien niin nykyisten kuin koko Kaakkois-Suomen vaalipiirin eduskuntavaaliehdokkaidenkin pitää uskaltaa ottaa suurten järvialueidemme (Keitele- Päijänne ja Saimaan allas) yhdeksi tärkeimmistä lähiajan päätöksistä. LVM tulee herättää pikimmiten 2020-luvulle siitä 1990-luvun ajattelusta, missä korostetaan maanteiden parantamista yhä suurempien jättirekkojen ehdoilla sekä matkustajaliikenteen ehdoin tehtäviä ratainvestointeja.

Kotimaista maaperää pitkin kulkevan meriyhteyden kaikki mahdolliset vaihtoehdot pitää tutkia sekä ottaa huomioon se valtava kehitys, mikä sekä laivatekniikassa, moottori-, polttoaine- ja propulsiotekniikassa on tehty.

Uuden tekniikan alukset tekevät myös ympärivuotisen liikennöinnin mahdolliseksi, mikä tuo merkittävän kannattavuuslisän kanavainvestoinnille. Myös maanrakennustekniikka on kehitetty takavuosia tehokkaammaksi ja halvemmaksi.

Lisäksi on otettava huomioon vesiteiden vuotuisten ylläpitoinvestointien edullisuus muiden kuljetusmuotojen väyliin verrattuna. ”Vesitie ei kulu” on vanha fraasi mutta edelleen voimassa ja 40–50 vuoden jaksolla vesiteiden edullisuus ja kanavainvestoinnin kannattavuus on varmasti muuta, kuin LVM:n vieläkin toistama mantra Keitele–Päijänne-kanavan 2000-luvu alun ylimitoitettujen laskelmien antamasta olemattomasta kannattavuudesta!

Harri H Lallukka

Metsänhoitaja

Savonlinna