Päätoimittajalta Esimerkillistä toimintaa kaupungilta – Savonlinna ei olisi Savonlinna ilman Saimaan saaristoa ja siellä asuvia ihmisiä.

Savonlinnan seudun saaristoisuus antaa omaperäisen leiman koko seudulle.

Hieman yllättävä tieto on kuitenkin se, että koko maan 21:stä yksityistielossista ja -lautasta peräti seitsemän sijaitsee Savonlinnassa. Loput sijoittuvat Etelä-Savon lisäksi viiden muu maakunnan alueelle.

Seitsemän yksityistielossin ja -lautan lisäksi Savonlinnan seudulla saariin kuljetaan myös valtion kustantamilla losseilla ja lautoilla.

Lossiliikenteen määrä kertonee siitä, että saaristolaisuus on voimissaan Itä-Savon alueella. Tavalla elää, tulla toimeen ja selvitä Saimaan saaristossa on seudulla pitkä historia, ja hienoa on, että sitä tietoa ja perinnettä on ihan viime aikoina alettu myös tallentaa.

Saaristo ei kuitenkaan säily elävänä ilman toimivaa lossi- ja lauttayhteyttä mantereeseen. Koko maassa pelkästään yksityistielossien ja -lauttojen takana on yhteensä 200 kotitaloutta ja 57 yritystä. Ilman pysyvää asutusta ja elinkeinotoimintaa saaristo ei pysy elävänä. Vapaa-ajan asukkaat saaristolaisuutta ei pidä yllä.

Alkuviikosta Savonlinnassa pidettiin yksityisteiden valtakunnalliset lossipäivät, joiden yhteydessä kaupunki sai erityistä kiitosta siitä, että se avustaa valtiolta saamillaan saaristo-osakuntalisillä yksityistielossien ja -lauttojen liikennöintiä. Toimintamalli ei ole itsestään selvyys muualla maassa, joten kiitokset ovat aidot.

Yksityistielossien ja -lauttojen päässä asuville ja yritystoimintaan pyörittäville yhteys mantereelle on kaiken toiminnan edellytys. Lossiliikenteen ylläpitäminen on kuitenkin kallista ja haavoittuvaa. Yksityistielossien päässä asuvat osakkaat maksavat 3,3 miljoonan euron vuotuisista kustannuksista itse 367 000 euroa vuodessa. Kustannukset pitävät sisällään myös sellaisia kuluja, jotka aiheutuvat valtion asettamista lakisääteisistä velvoitteista sekä muun muassa hallinnollisesta työstä.

Saaristoasiain neuvottelukunnan yksityistielossiryhmä onkin oikeutetusti asettanut yhdeksi tavoitteeksi sen, että valtio alkaisi korvata kaikki lakisääteisten velvoitteiden kustannukset. Savonlinnassa tämäkin asia on hoidettu muita alueita paremmin. Kaupunki korvaa tiekunnille jo osan sellaisistakin viranomaiskuluista, joita valtio ei korvaa.

Kysymys on myös yhdenvertaisuudesta. Ne saaristolaiset, jotka asuvat valtion lossi- tai lauttamatkan päässä, eivät maksa siitä mitään, kun samaan aikaan toiset saaristolaiset maksavat. Tilannetta ei voi mitenkään pitää oikeudenmukaisena.

Se, että Savonlinna kohdistaa saamiaan saaristo-osakuntalisiään yksityistielossien ja -lauttojen avustuksiin kertonee, että päättäjät ymmärtävät elävän ja toimeliaan saariston merkityksen kaupungille.

Se on varmaa, että Savonlinna ei olisi Savonlinna ilman Saimaan saaristoa ja siellä asuvia ihmisiä.

Kirjoittaja on Itä-Savon päätoimittaja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka