Pääkirjoitus Saimaan kanavan remontista luopuminen on oikea esitys – Säästyvät varat on käytettävä viisaasti muuttuneessa tilanteessa

Liikenne- ja viestintäministeriön maanantailista esitystä, jonka mukaan Saimaan kanavan remonttiin osoitettu rahoitus puretaan, osattiin jo ennakkoon aavistella.

Suurin osa jo myönnetystä 95 miljoonan euron kanavaremontin rahoituksesta olisi kohdistunut Ukrainassa julmaa sotaa käyvän Venäjän puoleisiin rakenteisiin.

Lisäksi kanavan liikenne on vähentynyt olemattomiin, koska varustamot eivät uskaltaudu sotaa käyvän Venäjän aluevesille, joiden kautta kanavaan on vain mahdollista päästä. Odotettavissa myös on, että Saimaan kanavan liikennemäärät eivät palaudu pitkiin aikoihin, jos enää koskaan, samoihin lukemiin kuin ennen Venäjän aloittamaa sotaa.

Poliittisesti ja ennen kaikkea inhimillisesti arvioituna kanavaremontin aloittaminen olisi ollut väärä ja kestämätön ratkaisu. Ministeriön esitys kanavan sulkujen remonttiin tarkoitetun määrärahan purkamisesta on siksi oikea. Odotettavaa on, että myös eduskunta tulee hyväksymään ministeriön purkuesityksen.

Saimaan kanavan liikenteen loppumisella on myös seurauksensa.

Vaikutukset matkailulle ja Saimaan sisävesiliikenteeseen tullaan näkemään alkavan kesän aikana. Suurin muutos kohdistuu kuitenkin teollisuuden tavara- ja raaka-ainekuljetuksiin. Rautateille ja kumipyörille siirtyvät kuljetukset tulevat koettelemaan maamme, erityisesti Itä-Suomen, tiestön kestävyyttä ja kantokykyä.

Muuttuneessa tilanteessa hallituksen sekä liikenne- ja viestintäministeriön on osattava arvioida, mitkä alueet ja tiestöt tulevat kantamaan suurimman vastuun reippaasti kasvavasta raskaasta liikenteestä.

Kanavaremonttiin myönnetystä 95 miljoonan euron jatkokäytöstä päätetään ensi syksyn aikana. Varmaa on, että osa rahoista, noin 17 miljoonaa euroa, menee hallituksen liikenne- ja viestintäministeriölle osoittamaan säästövelvoitteeseen.

Loppuosa, lähes 80 miljoonaa euroa on käytettävä viisaasti. Olemassa olevien investointiohjelmien lisäksi nyt on kyettävä ennakoimaan myös liikenteen kehityssuunnat täysin uudessa tilanteessa. Huono idea ei ole myöskään se, että perusväylien ja alemman tieverkoston korjausvelkaa lyhennetään, jotta voidaan varmistaa niin puun kuin muidenkin raaka-aineiden saanti teollisuudelle.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka