Lukijalta: Minkä nopeuden sinä haluaisit kotikadullesi?

Suomessa kunnat ovat merkittävässä roolissa liikennettä koskevissa ratkaisuissa. Keskusta-alueiden 30 km/h nopeusrajoitukset ja infran ratkaisut tuovat turvallisuutta ja vetovoimaisuutta.

Etelä-Savossa kuntien kaduista 35 prosentissa rajoitus on enintään 30 km/h. Kun katsotaan naapurimaakuntia, Pohjois-Karjalassa osuus on 38 prosenttia ja Keski-Suomessa 30. Pohjois-Savo tulee takamatkalta reilulla 20 prosentilla ja hännänhuipuksi jää Etelä-Karjala, jossa 30 km/h katuosuuksia on alle 10 prosenttia. Tiedot selviävät Digiroad-aineistoon perustuvasta Liikenneturvan selvityksestä.

Kun tarkasteluun otetaan henkilövahingot sataatuhatta asukasta kohden, maakuntien järjestys muuttuu. Keski-Suomessa tapahtuu vähiten henkilövahinkoihin johtaneita onnettomuuksia ja seuraavaksi tulee Pohjois-Savo. Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo tulevat vasta näiden jälkeen. Viimeisellä sijalla on jälleen Etelä-Karjala, joissa henkilövahinko-onnettomuuksia tapahtuu lähes 28 sataatuhatta asukasta kohden.

Nopeuden merkitys on kirjaimellisesti elintärkeä, kun puhutaan ajoneuvojen ja jalankulkijoiden välisistä törmäyksistä. Nopeusrajoitus yksin ei kuitenkaan ratkaise liikenteen turvallisuutta. Kolmenkympin lätkästä ei ole hyötyä, jos rajoitusta ei noudateta. Tämä tarkoittaa toimia meiltä jokaiselta auton rattiin asettuvalta.

Rajoitusten noudattaminen tarvitsee myös uskottavaa poliisivalvontaa ja sille riittäviä resursseja.

Liikenneturvan kyselyssä 62 prosenttia vastanneista mielsi 30 km/h tiet turvallisiksi. Kun liikenneympäristö koetaan turvallisena, kouluun, kauppaan tai harrastamaan on helpompaa lähteä jalan tai pyörällä. Turvallisuudentunne tukee eritoten eri-ikäisten omin voimin liikkumista. Se on siis kunnalle myös olennainen mainetekijä.

Rajoitusten noudattaminen tarvitsee myös uskottavaa poliisivalvontaa ja sille riittäviä resursseja.

Valtaosa arkisista askeleista otetaan kuntien hallinnoimilla kaduilla. Liikenneturvan kyselyssä 80 prosenttia vastanneista kertoi toivovansa, että uusi kunnanvaltuusto edistäisi aktiivisesti kotikunnan liikenneturvallisuutta. Samaa toivon minäkin. Ratkaisut vaativat joskus rohkeitakin muutoksia ja ajattelutavan päivitystä 2020-luvulle. Haluammeko tukea elinvoimaisia, sujuvia ja turvallisia kaupunkikeskuksia, jotka on helppo saavuttaa jalan tai pyörällä, vai tuleeko torille päästä vauhdikkaasti autolla vain, koska niin on aina päässyt?

Eini Karvonen

Yhteyspäällikkö

Liikenneturva Mikkeli

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka