Pääkirjoitus: Hallituksen on pidettävä lupauksensa – Parikkala–Syväoron rajan avaaminen kansainväliselle henkilöliikenteelle mittaa myös Sanna Marinin (sd.) hallituksen todellisen tahdon kehittää koko maata

Jaana Rautio-Teijonmaa

Savonlinna lähettää jälleen terveiset hallituksen budjettiriiheen, että Parikkala–Syväoron rajanylityspaikan avaamiseen kansainväliselle liikenteelle korvamerkitään rahoitusta.

Kaupunki esittää, että valtion ensi vuoden talousarvioon varataan yhdeksän miljoonaa euroa asiaa varten.

Vaatimus on vähintäänkin kohtuullinen, etenkin kun hallitus on jo vuonna 2019 linjannut, että Parikkalan rajanylityspaikka kansainvälistetään vuonna 2024.

Elokuussa Savonlinnassa vieraillut maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) myönsi, että Parikkalan rajanylitysaseman avaaminen on jäänyt pyörimään ministeriöiden välille, eikä tunnu etenevän suuntaan eikä toiseen.

Lepän viesti on huolestuttava, sillä jo nyt tiedetään, että hanke ei ehdi toteutua suunnitellussa ajassa, eikä uudesta avausajankohdasta ole tietoa.

Hallituksen on pidettävä kiinni antamastaan lupauksesta. Savonlinnan lisäksi, Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan maakuntien sekä elinkeinojärjestöjen edunvalvonnan on yhdessä huolehdittava, että hanketta ei haudata kaikessa hiljaisuudessa.

Parikkala–Syväoron rajan avaaminen kansainväliselle henkilöliikenteelle mittaa myös Sanna Marinin (sd.) hallituksen todellisen tahdon kehittää koko maata.

Kiistatta voidaan osoittaa, että raja-aseman avaaminen parantaisi koko Itä-Suomen elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä. Hyötyjinä olisivat niin matkailu, kauppa kuin etenkin puuteollisuus, mutta myös muut elinkeinot. Vakaammalle kuntataloudelle ja palveluiden säilymiselle syntyvien työpaikkojen ja kasvavien verotulojen merkitys on myös merkittävä.

Hyvä on muistaa, että raja-aseman avaamista kannattaa myös Venäjä, jolla on valmiudet jo hyvin pitkällä toteuttaa suunnitelma.

Kommentoi