Lukijalta: Koulutusmatkailu hyödyttää laajaa joukkoa – alasta riippumatta

Kun puhutaan matkailusta Suomessa, ajatellaan yleensä vapaa-ajanmatkailua. Muitakin matkailun muotoja on, joista yksi on kansainvälinen koulutusmatkailu. Sen vahvuutena on, että sitä voidaan tarjota ja toteuttaa koulutusaloista riippumatta – kuhunkin alaan sopivalla teemalla.

Koulutusmatkailua on esimerkiksi useamman päivän asiantuntijaryhmien vierailu oppilaitoksiin ja tutustumiskäyntejä alan yrityksiin – oheisohjelmaa unohtamatta. Koulutusmatkailusta voidaan räätälöidä täyden palvelun matkapaketteja, jolloin se tuo alasta riippumatta lisää matkailijoita hiljaisempiin matkailusesonkeihin ja tulovirtaa monille eri palveluntuottajille.

Koulutusmatkailun kautta Suomeen tutustuneet vierailijat saattavat innostua tulemaan tänne myös vapaa-ajalla. Yritykset ja yhteisöt saavat näkyvyyttä ja hyvä maine matkakohteena sekä kumppanina leviää.

Koulutusmatkailu yksi osa kansainvälistä koulutusvientiä, joka on merkittävä kasvuala. Suomessa sitä harjoittaa noin 300 yritystä tai koulutusorganisaatiota. Vuonna 2019 liikevaihtoa kertyi noin 385 milj. euroa. Suomi on aktivoitunut kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla laajemmin vasta viime vuosina, mutta Opetushallituksen koulutusviennin tiekartan mukaan Suomella on vahvat edellytykset menestyä kansainvälisesti.

Myös ammattikorkeakoulut panostavat koulutusvientiin omilla vahvuusalueillaan. Koulutusvientiä ja -matkailua suunnitellaan ja toteutetaan myös Xamkissa. Ydinajatuksena on ollut tuoda ryhmät paikan päälle näkemään, kokemaan ja oppimaan käytännössä alueen ja eri alojen käytänteistä.

Koronapandemia muutti ratkaisevalla tavalla suunnitelmia, kun kansainvälisiä koulutusmatkailijoita ei Suomeen ole päässyt. Virtuaaliset tapaamiset ja koulutukset ovat tulleet viime vuoden aikana tutuiksi. Nämä eivät luonnollisestikaan korvaa aitoa fyysistä matkailua, mutta näissä tapaamisissa toivottavasti syttyy kipinä päästä paikan päälle jo seuraavan ryhmän kanssa. Sitten, kun se on taas mahdollista.

Yritykset ja yhteisöt saavat näkyvyyttä ja hyvä maine matkakohteena sekä kumppanina leviää.

Tuija Pesonen

Koulutusjohtaja

Marjut Kasper

Matkailu- ja palveluliiketoiminnan lehtori

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka