Lukijalta: Heikko koulumenestys ja syrjäytyminen

Lauantain (15.5.) Itä-Savossa oli hyvä kirjoitus matematiikan lehtori Eino Nikulaisesta, joka sanoi, että yhdeksän vuotta käydään muka peruskoulua eikä seuraavassa vaiheessa ymmärretä mitään ja syrjäydytään.

Olin 40 vuotta kielten opettajana ja kokemukseni mukaan asia pitää paikkaansa myös kielten osalta. Englantia opiskellaan kuusi vuotta, mutta osa oppilaista koulun jälkeen ei ymmärrä yksinkertaistakaan lausetta eikä osaa sanoa tuskin mitään englanniksi. Sama koskee vielä enemmän myös ruotsin opiskelua.

Mistä tämä johtuu? Ei kaikilla heistä voi olla mielenterveysongelmia tai oppimisvaikeuksia? Erityisopetusta on tarjolla jokaisessa koulussa, mutta se ei tunnu auttavan riittävästi. Heikosti menestyvien koululaisten aikaa menee kännykkäpeleihin ja somettamiseen, jopa yölläkin. Väsyneenä ei sitten jakseta opiskella kunnolla ja ei opita mitään.

Monilla on heikko luku- ja kirjoitustaito, mikä haittaa opiskelua peruskoulussa ja varsinkin toisella asteella. Kun ei pärjätä ammattikoulussa tai lukiossa, niin keskeytetään opinnot ja syrjäydytään.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Panostetaan hyvään luku- ja kirjoitustaitoon, hyvään yöuneen ja fyysiseen kuntoon, kannustetaan ahkeruuteen, vaaditaan koulussa enemmän, tuetaan heikompia eri tavoin ja ei vähätellä ja parjata koulua ja opettajia. Eiköhän näillä keinoilla opita paremmin.

Jorma Karjalainen

Väsyneenä ei sitten jakseta opiskella kunnolla ja ei opita mitään.

Lehtori (eläkkeellä)

Parikkala

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka