Tiistai, 19. syyskuu 2017
Reija

Veneilijä joutui veden varaan Puumalassa — toinen veneilijä pelasti

16.07.201719:23
15
  • Veden varaan joutunut veneilijä sai apua toiselta veneilijältä Puumalassa. Kuva: Antti Varonen

Puumalassa Käenniemenselällä sattui lauantaina iltapäivällä vesiliikenneonnettomuus, jossa veneilijä joutui veden varaan Vekarsalon itäpuolella.

Veneilijän kuljettama 4,7 metrinen ja 150 hevosvoiman moottorilla varustettu, osittain katettu vene sulkelsi yllättäen. Kuljettaja arvioi ajaneensa ennen onnettomuushetkeä noin 80 km/h nopeudella. Mies arveli haverin syyksi teknistä vikaa.

Toinen veneilijä auttoi veden varaan joutuneen vuonna 1971 syntyneen ulkopaikkakuntalaisen miehen maihin. Vene upposi tapahtumapaikalle. Sairaankuljetus saapui tarkastamaan kuljettajan voinnin, koska hän oli valitellut kipuja niskassa ja jaloissa.

 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä veneilijä (kirjautumaton)
Veneitä on monenlaisia. Oma veneeni on reilut puoli metriä pitempi, mutta koneessa on tasan sata hevosvoimaa vähemmän. Mitähän lie määritelty tuon uponneen veneen tyyppikilvessä maksimikonetehoksi. Vakuutusyhtiön kanta korvauksiin riippuu nimittäin siitä.

Lähettänyt käyttäjä juuse (kirjautumaton)
Ns sunnuntaiveneilijänä olen sitä mieltä, että tuossa kokoluokassa joku 20 hv kone riittää ihan kaikkiin kiireisiin. Ylisuurilla koneilla ei vene pysy lapasessa tottuneemmallakaan saatuja vähemmän veneilevällä. Kilvistä viis mutta maalaisjärki peliin. Yksin ajaen ja kokka päin isompaa lainetta vene heittää noin raskaalla koneella voltin taaksepäin ja taas on yksi hukkunut tilastoissa lisää.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Veneessä pitää olla sen verran iso moottori että tarvittaessa pääsee 40-50 solmua joka on useille vielä turvallinen nopeus näillä vesillä. Aina voi ajaa hiljempaa mutta minimoottorisella et pääse kovempaa vaikka kuinka olisi kiire.

Lähettänyt käyttäjä juuse (kirjautumaton)
Miten ihmeessä veneillessä voi olla kiire? Alkoon? Vain pelastus - ja hälytystapauksissa kuten esimerkiksi sairaankuljetuksessa saaristosta voi olla kiire ja siihenkin hätään saattaa olla helikopteri saatavissa. Kiire on maailman tyhmin selitys ja itsepetosta tilanteessa jossa tosiasiassa on kyse turhasta pullistelusta.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Paitsi että nykypäivänä veneidenkin nopeuksissa puhutaan kilometrejä tunnissa. Nykypäivän nuoriso on oppinut kilometrit jo koulussa ja nopeusrajoitukset ja niiden valvonta, eli viranomaistoiminta on km/h. Vanha kansa puhui maileista, solmuista, jaloista ja syljistä. Solmuista puhuminen on ehkä snobbailua Si järjestelmän aikakaudella.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Voimaa ei koskaan ole liikaa, kyse on vain siitä, miten sitä käyttää. Itse kaikenlaisia maa- ja vesikulkuneuvoja hiukan kovempaakin ajaneena olen sitä mieltä, että voimaa on hyvä olla aina reservissä, varsinkin mutkissa, ihan turvallisuuden ja hallittavuuden vuoksi. Tässä tapauksessa kun syynä ilmeisesti oli tekninen vika, ei vähemmällä tai enemmällä teholla olisi ollut mitään merkitystä. Eli hankkikaa ne veneet, autot, prätkät ym. juuri niin tehokkaina, mihin lompsassa riittää pito ja oppikaa kunnioittamaan ja käyttämään voimaa.

Lähettänyt käyttäjä Lprmli (kirjautumaton)
20.01 kirjoittaja. Nykynuoriso joka ei ymmärrä merikartan perusmittayksikköjä, jotka perustuvat maapallon koordinaatistoon, eivät monesti myöskään kykene navigoimaan ilman gps-navigaattoria. Sitten saamme jatkuvasti lukea näistä "pelastustehtävistä" , kun ollaan eksytty tietokoneen rikkouduttua. Vasta oli Varkauden eteläpuolella estintä, jossa avun pyytäjä arvioi sijaintinsa yli 20 km väärin.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

17.09. 12:11

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut