Sunnuntai, 11. joulukuu 2016
Tatu, Daniel, Taneli

Talven tieliikenne turvataan sadoilla havaintoasemilla - liukkautta mitataan laserillakin

17.02.201609:02
4
  • Harri Mäkinen . Destia . Hirvensalmentie . nopeusrajoitus . talvirajoitus .

    Etelä-Savossa nopeusrajoituksia ei vielä pysty ilman ihmiskäsiä muuttamaan, mutta Suomen vilkkaimmilla väylillä automatiikka hoitaa jo kaiken. Kuva: Vesa Vuorela


Ilmatieteen laitos ja Destia ovat tehneet yhteistyötä talven tieliikenteen turvaamiseksi jo vuodesta 2002. Destialla on kelikeskus ilmatieteen laitoksella Helsingissä.

Ilmatieteen laitos puolestaan tarjoaa omat säähavaintoasemansa sekä kitkan ennustusmallin ja muut analyysit, joiden perusteella Destia tekee tienhoidollisia ratkaisuja.

Liikennevirasto puolestaan pitää yllä tiesäähavaintoasemia ja kelikameroita. Liikenneviraston tiesääasemia on Suomessa noin 500 kappaletta.

Laitteet Liikennevirastolle toimittaa suomalainen mittalaitteita ja -järjestelmiä valmistama pörssiyhtiö Vaisala Oyj.

— Niissä on erilaisia antureita. Varustukset vaihtelevat tieluokittain ja ikäryhmittäin, kertoo myyntipäällikkö Petteri Leppänen Vaisalasta.

Suomen suurimmilla väylillä tiesääasemien lähettämän tiedon avulla pystytään muuttamaan nopeusrajoituksia lähes reaaliajassa nopeusnäyttötauluille. Nykylaitteet ovat niin kehittyneitä, että jopa tien liukkauden voi päätellä ilman ihmishavaintoja.

— Aikaisemmin liukkaus jouduttiin päättelemään meteorologisia ilmiöitä analysoimalla. Tiedettiin, oliko tienpinta kuurainen, luminen tai jäinen, mutta ei osattu tunnistaa, miten se oikeasti korreloi liukkauteen.

Läpimurto tuli kymmenisen vuotta sitten optisten tienpinta-antureiden myötä. Sellaisia on Leppäsen mukaan Suomessa noin 200 kappaletta tieosuuksilla, joilla on automaattisesti sään mukaan vaihtuvat nopeusrajoitus- ja varoitusmerkit. Lähimmät Etelä-Savoa ovat Kuopiossa ja Lahdessa.

Optinen anturi lähettää lasersäteitä tienpintaan, joka heijastaa signaalia takaisin.

— Takaisinheijastuma mitataan ja signaalieroista päätellään, minkä verran tiellä on lunta, jäätä, vettä tai yhdistelmä niistä kolmesta, Leppänen selittää.

Mittauksen tuloksena saadaan tien kitkakerroin eli järjestelmä tietää automaattisesti, jos tielläliikkujien on laskettava nopeutta.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Sitä se on nykyinen "tienhoito" läppärin ääressä istutaan ja tiedossa on koko maailman säät. Mitä hyötyä meille on noista antureista tai muuttuvista nopeusnäytöistä jotka ovat 300 km päässä? Sen liukkauden huomaa kyllä ratissa oleva ja sen ettei taaskaan ole mitään asian hyväksi tehty. Jo on kumma kun ei edes sohjoa saada tieltä pois vaan sen annetaan jämähtää tiehen. Siinä on sitten urat juhannukseen asti kun ei niitä tiehöyliä ole enää olemassakaan.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

09.12. 08:00

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Missä ja mitä syödään tänään? Tarkista lounaspaikat ja päivän tarjonta kätevästi ja nopeasti lounaspaikka.ita-savo.fi