Keskiviikko, 29. kesäkuu 2016
Pekka, Petri, Petra

Selvitys: Valitusoikeuden rajaaminen voisi jopa hidastaa kaavoitusta

Päivitetty: 11.03.201611:00
5
  • Rakentamista ohjaavien kaavoijen vahvistuminen saattaisi jopa hidastua, jos kuntalaisten valitusoikeutta kavennettaisiin. Kuva: Yrjö Ruotsalainen

Kunnallisvalituksen muuttaminen hallintovalitukseksi ei jouduttaisi merkittävästi kaavoitusta. Tämä käy ilmi Vaasan yliopiston kunnallisoikeudn professori Eija Mäkisen tekemästä selvityksestä, jonka hän teki ympäristöministeriön toimeksiannosta ja luovutti ministeriölle perjantaina.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitus sopi hallitusohjelmassaan selvittävänsä mahdollisuudet muuttaa kaavoitusta koskevien valitusten lajia. Tarkoitus oli rajata kuntalaisten valitusoikeutta kaava-asioissa niin, että valitusoikeus olisi hallintovalituskäytännön mukaan vain asianosaisilla. Nykyisen kunnallisvalituskäytännön mukaan kaavoituksesta voivat valittaa kaikki kuntalaiset.

Pääsääntöisesti asianosaisia ovat lähinnä kaavoitettavan alueen maanomistajat ja naapurit. Mäkisen mukaan ei kuitenkaan ole yksiselitteistä, kuka kaava-asioissa on asianosainen. Siksi tuomioistuin joutuisi aina tapauskohtaisesti harkitsemaan, onko valittaja asianosainen eli vaikuttaako kaavaratkaisu välittömästi hänen oikeuteensa, velvollisuuteensa tai etuunsa.

Hallintovalituskäytäntö myös toisi valittajalle mahdollisuuden esittää valitukselleen lisäperusteita ja -selvityksiä vielä senkin jälkeen, kun valitusaika on päättynyt. Nykyisessä kunnallisvalituksessa valitus ja sen perusteet on esitettävä valitusajan kuluessa, mikä mahdollistaa valitusten nopeamman käsittelyn.

Maan hallitus lähti muuttamaan kaava-asioitten valituslajia, koska laajaa valitusoikeutta pidetään usein syynä turhiin ja hankkeita viivästyttäviin valituksiin.
Professori Mäkisen selvitys kuitenkin päätyy siihen, että hallintovalitukseen siirtyminen voisi lopulta toimia hallitusohjelman tavoitteen vastaisesti eli käytännössä pidentää kaavoitusaikoja.

 Mäkisen mukaan tehokkain keino jouduttaa valitusprosesseja on varmistaa tuomioistuimille riittävät resurssit, kehittää oikeusprosessia ja rajoittaa jatkovalituksia kattavalla valituslupamenettelyllä. Oikeudenkäyntimaksuja on jo korotettu merkittävästi vuoden 2016 alusta, mikä voi jo itsessään vähentää valituksia.

Mäkinen selvitti myös valituslajin muutoksen perustuslaillisia ja muita oikeudellisia reunaehtoja. Mäkisen mukaan monet tekijät vaikuttavat mahdollisuuteen rajoittaa valitusoikeuksia.
 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Mikä oikeus (kirjautumaton)
Mikä oikeus se on että joku muualta Suomesta kotoisin oleva voi venyttää jotain prosessia ihan ilkeyttään vaikka ei olisi missään suhteessa ko paikkaan. Tietysti taas vaaditaan lisää viranhaltijoita veronmaksajien piikkiin, eikö mitään muuta keksitä. Luulisi olevan aivan selvää että jos kielletään valitusoikeus päätöksestä, niin ei käsittelyaika ainakaan pitene, eikö valitusoikeuden kieltäminen ole mahdollista jo nykyisenkin lain puitteissa mikäli tuomio-istuin niin päättää tapauskohtaisesti.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Ei ole ensimmäinen kerta kun asioiden yksinkertaistaminen johtaa niiden monimutkaistamiseen. Pitäisikö kokeilla toisin päin eli laajennetaan valitusoikeutta? Loogisesti ajatellen tällöin käsittely helpottuu ja käsittelyajat nopeutuvat, jos kerta valitusoikeutta rajaamalla käsittely vaikeutuu ja käsittelyajat pitenevät.

Lähettänyt käyttäjä Harmin paikka (kirjautumaton)
Kaikkein eniten valitusoikeudesta kärsii pienten kuntien golf-kenttien kaavoitukset. Tämän on jo nähty monessa Länsi-Savon kunnassa. Miljoonien investoinnit eivät pääse kunnolla vauhtiin.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Missä ja mitä syödään tänään? Tarkista lounaspaikat ja päivän tarjonta kätevästi ja nopeasti lounaspaikka.ita-savo.fi