Maanantai, 21. elokuu 2017
Soini, Veini

Sähköautojen latauspaikat – Tärkeä palvelu huomioida matkailussakin

11.08.201708:00
14
  • Jukka Kukkonen

    Autoalalla työskennellyt Jukka Kukkonen alkoi kiinnostua sähköautojen kehityksestä kymmenen vuotta sitten. Hän toivoo, että sähköautojen latauspaikkoja markkinoitaisiin näyttävästi. - Matkailijat tutkivat jo nyt latauspaikkakarttojaan puhelimestaan tarkkaan, hän sanoo. Kuva: Antti Varonen

Yhdysvalloissa Minnesotassa 15 vuotta asunut Jukka Kukkonen katselee matkapuhelimestaan Savonlinnan seudun sähköautojen latauskarttaa.

Näytöllä on vain muutama täppi. Kukkosen mielestä seudun latauspaikkakartassa pitäisi olla täppejä vieri vieressä.

— Matkailukaupunkina Savonlinna voisi erottua sähköautoystävällisenä paikkakuntana, eikä se vaatisi matkailuyrityksiltä isoa vaivannäköä. Lataamiseen kun ei tosiaan tarvita muuta kuin tavallinen sähköpistoke, Kukkonen sanoo.

Julkiset latauspisteet ovat tarpeellisia nekin. Jo nyt, mutta tulevaisuudessa etenkin, latauspistekarttaa tutkitaan Suomessa Kukkosen mukaan hyvin nuukaan ennen loma- tai työmatkalle lähtöä.

— Latauspalvelun tarjoaminen on pieni kuluerä yrittäjälle, mutta palvelu vaikuttaa pian moniin päätöksiin matkakohteen valinnassa.

Kukkonen haluaa puhua Savonlinnan menestyksestä, koska hän on täällä syntynyt, kasvanut ja koulunsa käynyt.
Kymmenen vuotta sitten hän kiinnostui sähköautojen kehityksestä.

Minnesotassa Kukkonen on tehnyt seitsemän vuotta töitä omassa yrityksessään sähköautoilun parissa.
Hän antaa ihmisille nyt neuvoja, kuinka he voisivat siirtyä sähköautoiluun.

Asiantuntijatehtävissään hän keskustelee aiheesta yrityselämän, kuten suurten yhdysvaltalaisten energiayhtiöiden asiantuntijoiden kanssa.

— Jo vuosia sitten koin, että sähköautoilusta kehittyy iso tarina. Autoilijat, jotka ovat sähköauton ostaneet, eivät ole enää palanneet polttomoottoriautoihin.

— Esimerkiksi Norjassa, jossa valtio tukee sähköautojen hankintaa, on sähköautojen osuus uusien autojen kaupassa noussut jo 40 prosenttiin.

Sähköautojen valmistajat ovat tällä hetkellä keskittyneet erityisesti akkujen kehittämiseen. Nyt myytävien, puhtaiden sähköautojen ajomatkat ovat 140–500 kilometrin välillä.

— Tosin töpselihybridillähän ei mitään ajomatkarajoitetta olekaan, Kukkonen huomauttaa.

Vaikka julkiset latauspisteet ovat tarpeen, niin Kukkonen painottaa, että tavallisessa arjen autoilussa sähköauton lataus tapahtuu ilman minkäänlaisia kommervenkkejä. Auto kun ladataan lähtövalmiuteen omassa autotallissa, ihan tavallisesta sähköpistokkeesta.

— Myös nopeampaa latausta varten on kiireisimmille autoilijoille omat laitteensa.

Sähköautojen tekniikka, hinta, mutta edelleen ympäristöseikatkin vaikuttavat kuluttajiin, jotka pohtivat sähköauton ostoa.

— Itse olen korostanut, että polttomoottoriautot liikkuvat tuontiöljyllä, jota ostamalla rahat valuvat Suomesta ulkomaille.

— Toisekseen me ulkomailta tuodulla öljyllä sitten saastutamme täällä omaa ympäristöämme. Onhan se melkoisen erikoinen asetelma, Jukka Kukkonen sanoo.

Jukka Kukkonen lomailee joka kesä entisessä kotikaupungissaan. Innokkaan sähköautomiehen sanoma on ehtinyt purra kuluttajiin ja päättäjiin Minnesotassa, mutta ovat ne menneet perille Savonlinnassakin.

— Velipoika pitää Savonlinnassa hevostallia, ja tilalla on nyt ensimmäinen sähkömönkijä. Sillä tehdään paljon tilan töitä. Oikeastaan mönkijä on menossa koko ajan.

 

Kommentit

Käyttäjän Moraalijeesus kuva
Lähettänyt käyttäjä Moraalijeesus
Jo viime vuonna maailmassa oli kaksi miljoonaa sähköautoa. Kansainvälisen energiajärjestön mukaan niitä on vuoteen 2030 mennessä jo 140 miljoonaa, jos valtiot pääsevät sopimukseen Pariisin ilmastokokouksen tavoitteista. Tämä tarkoittaisi miljoonia tonneja käytettyjä litium-ioniakkuja, jotka pitäisi kierrättää. EU:n alueella nykyisin vain 5 % litiumakuista kierrätetään. Tämä tulee olemaan mahdollisesti iso ongelma ympäristölle. Yhdysvaltalaisen Argonne National Laboratoryn ekspertti Linda Gaines löytää vielä toisenkin ongelman. ”Aikaa olisi kyllä rakentaa kierrätystehtaita. Mutta me emme tiedä, millaisia akkuja tulevaisuus tuo. Olisi helpompaa, jos ne kaikki standardisoitaisiin ja suunniteltaisiin kierrätettäviksi, mutta tällä hetkellä niin ei ole.” http://bot.fi/21uc

Käyttäjän Moraalijeesus kuva
Lähettänyt käyttäjä Moraalijeesus
Toisen sukupolven perus-Leafin hinnat starttaavat Yhdysvalloissa erittäin alhaisesta 29 990 dollarista eli noin 25 600 eurosta. Yhdysvaltojen hinnoista ei voi suoraan sanoa, paljonko toisen sukupolven Leaf maksaisi Suomessa, mutta vertaamalla vanhan Leafin hintoja Yhdysvalloissa ja Suomessa suuruusluokka voisi löytyä. Edullisin 30 kWh -akkuinen Leaf maksaa Suomessa 36 760 euroa ja Yhdysvalloissa 30 680 dollaria. Tästä päätellen toisen sukupolven Leaf 40 kWh akulla voisi maksaa Suomessa noin 35 000–37 000 euroa. http://bot.fi/21ud

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
"Polttomoottoriautot liikkuvat tuontiöljyllä, jota ostamalla rahat valuvat Suomesta ulkomaille". Pitää paikkansa. Kuitenkin sähköautot kasvattavat tuontisähkön osuutta, koska kulutus kasvaa. Suomen sähköntuotannosta noin puolet tehdään tuontiöljyllä, -hiilellä, -kaasulla ja -uraanilla. Tämän lisäksi tuodaan valmista sähköä n. 20% kulutuksesta.

Lähettänyt käyttäjä Jukka Kukkonen (kirjautumaton)
Sähköauto sopii hyvin myös Suomen talveen. Minnesotan talvet ovat usein ihan yhtä kylmiä kuin täällä Suomessa ja ollaan ihan hienosti ajeltu vuodesta 2012 lähtien sähköautolla. On totta että sähköauton ajomatka voi kylmällä kelillä olla jopa 30% lyhyempi kuin kesällä, mutta jos käyttäjä tietää tästä niin ei se ole mikään ongelma.Ne käyttäjät jotka tarvitsevat pidempää ajomatkaa myös talvella voivat esim. ladata työpaikalla jolloin päivittäinen ajomatka tuplautuu. Ensi vuonna markkinoilla tulevissa kohtuuhintaisissa sähköautoissa ajomatka on jo yli 300 kilometriä ja jos käyttäjä tarvitsee paljon joustavuutta ajosäteeseen niin töpselihybridissä ei ole näitä rajoitteita.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Muistutusena edelleen, tiesittekö että jos ajat 100t€ maksavalla tesla sähköurheiluatuolla, saat siihen valtiolta tukea 500€kk. Elikkä urheiluautoiluun saa valtiolta tukea samanverran kun joku työttömyyskorvausta kuukaudessa. Kataisen hallitus tämän mahdollisti. Lähde: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml

Lähettänyt käyttäjä Jepulis (kirjautumaton)
Jostain kumman syystä norjalaiset pärjää omassa talvessaan oikein hyvin sähköauto olla - niitä myydään siellä kuitenkin 40% uusista autoista jo. Ja on sielläkin pitkät välimatkat. Joo, Norjassa tuetaan sähköautoilua, mutta se vaan osoittaa, että tärkein syy sähköautojen esiinmarssille on hinta. Ei kantama. Kun hinnat on samat kuin polttomoottoriautolla, niin siirtymä alkaa tapahtua nopeasti. Ei kovin moni loppujen lopuksi tarvitse autoa, jolla voi ajaa Lappiin käymättä kusella, jos sen saa tankattua kotona puoli-ilmaiseksi joka päivä...

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Sai sen tuen vaikka ajoi halvimmalla sähkökotterollakin... Mutta se tuki loppui ajat sitten ja koski vain työsuhdeautoja. Ei ehkä kannata olla siitä kovin katkera. Tuen ehtona nimittäin piti jakaa kaikki ajotiedot ja sijainnit valtiolle.

Lähettänyt käyttäjä Jukka Kukkonen. (kirjautumaton)
Sähköautojen akustojen kapasiteetti laskee niiden ikääntyessä, mutta nykyisten käyttäjäkokemuksien perusteella akusto toimii hyvin autokäytössä keskimäärin yli kymmenen vuotta. Tuossa vaiheessa kapasiteetti on laskenut ehkä 30% alkuperäisestä. Vaikkei tällainen akusto enää toimi parhaalla mahdollisella tavalla autokäytössä se on erittäin arvokas energiavarastoakustona kotikäytössä ja se voi helposti toimia tässä käytössä seuraavat 15 vuotta. Akuston elinikä on helposti näin yli 25 vuotta. BMW on jo lanseerannut tällaisen sovelluksen Euroopassa ja minä odotan innolla että se tulisi markkinoille myös USA:ssa. :)

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä