Tiistai, 22. elokuu 2017
Iivari, Iivo

Jatta sai kirjaimet järjestykseen

14.02.201707:29
  • Viisivuotias Jatta Saarinen käy puheterapiassa noin kerran kuukaudessa. Kuva: Tuija Pauhu

Savonlinnalainen Jatta Saarinen, 5, harjoittelee lautapelin avulla kaksikonsonanttisia sanoja. Ruutuun tullessa pitää sanoa ääneen siinä lukeva sana, kuten moppi tai piimä. Jatta aloitti puheterapian pari vuotta sitten Paula Mielon vastaanotolla Sosterin Perhepalvelukeskuksessa.
— Kun Jatalla puhe ei ruvennut tulemaan, ajattelin, että alamme hyvissä ajoin käyttää Jattaa puheterapiassa, tytön äiti Jaana Saarinen sanoo.
Saarinen soitti Sosterin Perhepalvelukeskuksen neuvontapuhelimeen. Ensimmäinen käynti järjestyi kahden kuukauden päähän. Silloin Sosterilla oli vielä kolme lasten puheterapeuttia töissä.
Jatan puhe oli epäselvää, sillä kirjaimia puuttui ja ne vaihtoivat paikkaa. Tyttö oli keksinyt omia viittomia, joiden avulla hän kommunikoi.
Puheterapiassa harjoiteltiin äänteiden tuottamista pelien ja leikkien avulla, kuten puhaltamalla saippuakuplia ja imemällä pilliä. Jatta tykästyi eniten harjoitukseen, jossa väritettiin tatteja ja kukkia ja harjoiteltiin niiden ääntämistä. Tavuharjoituksista Jatta innostui niin, että halusi näyttää niitä kaikille kotona käyville vieraille.

Suurin osa harjoittelusta tapahtuu kotona ja päiväkodissa, sillä puheen oppiminen vaatii valtavasti toistoja. Puheterapiassa Jatta käy noin kerran kuukaudessa, missä seurataan kehitystä ja annetaan uusia harjoituksia. Viime kesänä tapahtui merkittävä käänne.
— Tarkkuus lisääntyi puheessa ja Jatta rupesi hallitsemaan paremmin puheen tuottamista, Mielo sanoo.
Haasteena ovat vielä artikulaatio ja r- ja s-äänteiden opettelu.
— Puheterapiaa jatketaan niin kauan, että Jatta osaa sanoa kaikki suomen äänteet, Mielo sanoo.

Lue myös: 

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut