Perjantai, 21. heinäkuu 2017
Johanna, Hanna, Jenni

Ensi vuoden jälkeen Kyrönsalmen silta ei enää aukea — Jos haluat jonottaa Savonlinnassa maantiesillan siltaläpän takana, sinun on tehtävä se viimeistään purjehduskaudella 2018

15.07.201706:30
36
  • Kyrönsalmen silta, läppäsilta, silta auki, sillanavaus

    Kesästä 2019 alkaen Kyrönsalmen siltaläpät eivät enää nouse pystyyn. Kuva: Tuija Pauhu

Kyrönsalmen sillat Savonlinnassa avautuvat viimeisen kerran, kun purjehduskausi 2018 päättyy.

Purjehduskauden 2019 alussa syväväyläliikenne siirtyy Laitaatsalmeen. Sen jälkeen autoilijoiden ei enää tarvitse aikatauluissaan varautua odottelemaan Kyrönsalmen sillan läppien takana.

Laitaatsalmeen nousee alikulkukorkeudeltaan 24,5 metriä korkeat, kiinteät sillat. Niiden alitse mahtuu kaikki vesiliikenne.

— Tarkoitus on, että Kyrönsalmen maantiesiltoja ei Laitaatsalmen syväväylän valmistumisen jälkeen enää avata, kertoo Laitaatsalmen projektipäällikkö Hannu Nurmi Liikennevirastosta.

Virallista päätöstä Kyrönsalmen siltojen aukomisen loppumisesta ei vielä ole tehty, mutta Liikennevirasto käynnistää ensi vuonna sitä koskevan prosessin.

Nurmi arvioi, että myös Kyrönsalmen rautatiesilta  jää pysyvästi suljetuksi. Se on hieman matalampi kuin maantiesilta, ja se on aika ajoin pitänyt avata sellaisillekin aluksille, jotka mahtuvat maantiesillan alitse.

— Kyrönsalmen navigointi on vaikeaa. Laitaatsalmeen tulee suora laivaväylä, joka oikaisee matkaa kolmella kilometrillä.

Ratasillan ja maantiesillan välissä on Savonlinna Worksin laituri. Toimitusjohtaja Kaj Lindh kertoo yhtiön jo monta vuotta sitten vastanneen, että yhtiön ei tarvitse saada korkeita kuljetuksia lähtemään vesitse kumpaankaan suuntaan.

— Laituriamme ei juurikaan käytetä lastaukseen. Joskus 5—6 vuotta sitten siitä lähti jotain pienempää, Lindh sanoo.

Nurmen mukaan on vaikea kuvitella tilannetta, jossa Kyrönsalmen siltoja enää vuoden 2018 jälkeen tarvitsisi avata.

— Avausmahdollisuuden ylläpitäminen aiheuttaisi paljon ylimääräisiä testaus- ja ylläpitokustannuksia. Maantiesillan alla on avaustila, jossa on lämmöt päällä ja jossa hydrauliikkaöljyjä lämmitellään.

Ensi vuonna Nurmen mukaan selviää, puretaanko sillan avaustekniikkaa uusiokäyttöön. Silloin selviää myös Kyrönsalmen sillan avaamisen ohjauskeskuksen eli  ”Muumitalon” kohtalo.

— Käsittääkseni Muumitaloa ei tarvitsisi purkaa.

Nurmen mielestä Kyrönsalmen silloissa ei tarvitse säilyttää avaamismahdollisuutta edes siltä varalta, että Laitaatsalmen ratasiltaan joskus saataisiin rahoitus. Rata voitaisiin tehdä syväväyläliikennettä katkaisematta.

Ratasiltaan ei näillä näkymin ole luvassa rahaa. Jos rahoitus tulisi, silta Nurmen mukaan valmistuisi noin kahden vuoden kuluttua rahoituspäätöksestä.

Lue myös: 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä KNUTPOSSE
Tämä on hyvä uutinen. Mitään varaväylää ei todellakaan tarvita koskka24 metriä korkeammat kuljetukset pyshtyvät jo Puumalaan kuitenkin.Tämä mahdollistaa myös Olavinlinnan sillan muuttamisen kiinteäksi, sitä kautta turvallisuuden paranemisen ja luo edellytyksiä pysyvämmälle katteelle. Olli Österlund

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
7.41, oliko tuo suunnitelma. Aivan varmasti siltoja nostelevat ylös, koska tuo silta kyrönsalmesta säilyy varmasti varatienä vesiliikenteelle. Ei muu suomalainen virkamiehistö ole pöljää porukkaa täynnä. Kaksi läppäsiltaa maksaa kolmen vakiosillan hinnan ja koneiston käyttökelpoisena pysyminen edellyttää laitehuoltoja ja nostoja. Häiriö laitaatsalmessa ei pysäytä vesiliikennettä jos kyrönsalmesssa sillat aukeaa. Eli jos nyt alkuinnostukseltanne vähän edes mietitte, voi olla että ymmärrätte..

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Toivottavasti kaupunki muistaa järjestää juhlan tms. seremonian, kun Kyrönsalmen silta nousee viimeisen kerran. Sillan takia niin moni nykyinen ja entinen autoilija ja koko kaupungin liikenne on vuosikymmenten aikana saanut tarpeekseen jumiutuneesta matkanteosta.

Lähettänyt käyttäjä Ummikko (kirjautumaton)
Varaväylänä säilyminen kuulostaa näin melkein maallikosta erittäin järkevältä. Asiasta en mitään ymmärrä, mutta voisi kuvitella nostomekanismien kaikkine hydrauliikkoinen olevan mittatilaustyötä (ja on jos muistatte pitkäänkö varaosia joku aika sitten odoteltiin), joten mitähän järkeä niitä on purkaa pois odottamaan ehkä käyttöä joskus jossain.. Enkä usko lainkaan että niiden purkaminen on mitään halpaa lystiä. Ettei olisi virkamiehen perjantai iltapäivän viimeinen lausunto ja puhelimet tiskille!

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä