Perjantai, 21. heinäkuu 2017
Johanna, Hanna, Jenni

Rajoittimilla varustetut henkilöautot olisivat mopoautoja turvallisempi vaihtoehto

17.07.201708:00
37
  • mopoauto,

    Liikenne- ja viestintäministeriössä pohditaan uudistusta, joka korvaisi mopoautot nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Kuva: Vesa Vuorela

Anne Kokkonen, Simo Arkko

Useiden vakavien liikenneonnettomuuksien jälkeen mopoautoille ei ole juuri löytynyt puolustajia. Liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaankin mopoautojen korvaamista nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla.
Kyseessä olisi tavallinen henkilöauto, jonka enimmäisnopeus on säädetty 60 kilometriin tunnissa. Turvallisuus paranisi, kun alle 18-vuotiaat ja vanhukset voisivat liikkua mopoautoa huomattavasti vankemmalla kulkuneuvolla.
Nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto voidaan sallia kansallisesti EU:ssa. Ministeriö sekä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi selvittävät nyt yhdessä, mitä kaikkea idean toteuttaminen edellyttäisi.

Teknisesti uudistus olisi varsin helppo toteuttaa. Autotuojat ry:n tekninen asiantuntija Markus Markkanen kertoo nopeusrajoittimen maksavan 300 euroa ja laitteen asentamisen vievän ammattilaiselta noin tunnin verran.
Rajoitin sopii mihin tahansa sähköisellä kaasupolkimella varustettuun autoon. Siten käytännössä melkein kaikki runsaan kymmenen viime vuoden aikana käyttöönotetut autot voidaan muuttaa mopoautokortin haltijoille soveltuviksi.
Markkasen mukaan myös laitteen väärinkäyttömahdollisuudet on huomioitu. Mukaan on tulossa suojalaitteita, jotka katkaisevat yhteyden kaasupolkimeen, jos rajoitinlaite yritetään ohittaa.
— Liikenteessä ja katsastuksessa huomataan, jos rajoitinta ei ole käytetty asianmukaisesti, Markkanen toteaa.

Itä-Suomen liikennepoliisin komisario Juha Uusitalo pohtii, ettei mahdollinen uudistus toisi liikennevalvontaan muutoksia. Tosin hitaammin liikkuva ajoneuvo tulisi merkitä jollain tapaa.
— Tälläkin hetkellä tutkalla katsotaan, kulkeeko nelipyörä kovempaa. Niitä koeajellaan ja katsellaan onko niitä muuteltu mitenkään.
Kuljettajan turvallisuutta uudistus kohentaisi merkittävästi. Erilaiset turvalaitteet hyödyttävät nimenomaan kokemattomia autoilijoita.
— Ei se varmasti kolareita vähentäisi, mutta autojen turvallisuus olisi parempi auton turvalaitteiden takia, Mikkelin Autokoulun liikenneopettaja Seppo Viljakainen kommentoi.

Yksi merkillepantava asia on myös mopokorttiin liittyvä opetus. Esimerkiksi ajotuntien määrään tulisi todennäköisesti muutoksia. Autokoululiitto korostaakin riittävän ajo- ja teoriaopetuksen merkitystä.
— Vaatimustaso rajoitetun auton ja normaalin auton ajamiseen on kuitenkin täysin sama liikenteessä, Viljakainen muistuttaa. 
Komisario Uusitalo ja liikenneopettaja Viljakainen suhtautuvat kuitenkin molemmat muutokseen varauksella, sillä asia on alkutekijöissään, eivätkä yksityiskohdat ole valmiina.
— Vielä ei oikein tiedä mihin suuntaan sitä suunnitellaan ja miten se lopulta menee läpi, Viljakainen kertoo.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä En kannata. (kirjautumaton)
Tässä on tosiasiassa kysymys siitä, että pitäisikö henkilöauton ajokortti antaa kevyimmillä perusteilla 15-vuotiaille ja vanhoille ihmisille joilta A-kortti on jo otettu pois. Rajoittimella varustettu henkilöauto on sama kuin henkilöauto. Rajoittimen toiminnan poistoon, siten että virkavalta ei huomaa rajoittimen poistoa on valmius välittömästi. Myös puheet siitä että ko.ajoneuvo on turvattomampi kun se kulkee muuta liikennettä hitaammin alkaa myös välittömästi.

Lähettänyt käyttäjä markapla
Onhan mopoauto kuitenkin aina turvallisempi kuin pelkkä mopo. Kyllä nuorten on jaksettava odottaa sinne ajo-kortti-ikään, niin ovat aikanaan kaikki muutin nuoret jaksaneet. 16-vuotias ei ole mielestäni vielä tarpeeksi vastuullinen auton rattiin.

Lähettänyt käyttäjä Turvallisempi (kirjautumaton)
Kyllä samaa mieltä. Rajoittimella varustettu auto olisi monin tavoin turvallisempi kuin nykyinen mopoauto joka perään ajossa menee kasaan tuulilasia myöten. Miten joku haluaa tälläiset mopoautot pitää edelleen liikenteessä?

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Edes mopoja, niiden nopeuksia tai ajokulttuuria ei valvota nykyisin juuri lainkaan. Entäs kun nämä "mulle kaikki heti/ei vois säännöt vähempää kiinostaa" kuskit pääsevät tehokkaiden autojen rattiin? Mopo saadaan kulkemaan nopeasti jos halutaan ja kiinnijäämisen riski on olematon. Kuka sen keksi, että se auton rajoitin pitää ohittaa? Sekun siirtää kilvet oikeaan autoon ja antaa mennä.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Älyn väläys on kovin himmeä. Kyyden kympin tientukot saavat liikenteen sekaisin. Jonot kasvavat. Mieti siinä sitten hauskuutta kun köröttelet satasen rajoituksella ohituskaistan vastakkaisella puolella kilometritolkulla kuusnollaa. Ohitustarve kasvaa. Ohitukset ja ohituskolarit eivät taatusti vähene. Autokoulut ovat iloisia ja rahan kiilto silmissä hehkuttavat toiveita, että mopokortin suoritus saadaan yhtä kalliiksi kuin ihan oikean auton ajamislupa nyt on. Eikö olisi järkevää pitää mopot mopoina, alentaa ajokortti-ikää 16 vuoteen ja kehittää vanhuksille ajo-oikeuden rajoituksia kuin pelleillä liikenteen sujuvuuden kustannuksella?

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Toivottavasti käytetään sen verran järkeä, että sen rajoittimen voisi ohittaa helposti ja nopeasti. Näin perheen kakkosautoa voisi käyttää niin junnu kartsalla pörräilyyn kuin iskä mökillä käymiseen. Auto olisi rajoitettu, mutta rajoittimen saisi pois erillisellä avaimella. Kun joku älähtää, että junnut hurjastelee, niin mietitään ensin. Se rajoittimen ohitusavain pitää noutaa sieltä äidin käsilaukusta. Näin ollen tapahtuu joko varkaus tai ajoneuvon luovuttaminen alaikäiselle, molemmista joutuu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Toinen asia on riittävät sanktiot, koska euro on hyvä konsultti monessa asiassa. Suomessa voi laillisesti ostaa verovapaata diesel-polttoainetta, mutta ei sitä juuri kukaan käytä laittomissa tarkoituksissa, koska sanktiot on niin kovat. Joten lopuksi voisin vain toivoa, että luotettaisiin kansalaisiin ja ei rangastaisi kaikkia kollektiivisesti etukäteen.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Rajoittimella varustettu auto olisi turvallisempi kuskille, EI muille. Ei kiitos painavampia ja suurempia ajoneuvo riskiryhmälle muita vaarantamaan ja tien tukoksi. Voidaan myös kysyä miksi alaikäisenä pitäisi saada ajaa tavallisia mopoja isommilla ajoneuvolla?

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Joo sanktiot on tosi kovat. Mopon ininää illasta toiseen ja keula pystyssä ajoa ihan pääkadulla. Kyllä se on promillen miljoonasosa joiden aipällä on kyky valvoa jälkikasvun tekemisiä. Ainakaan sen jälkeen kun vaakasuoraan väännetty vakuutuskilpi häviää mutkan taakse.

Lähettänyt käyttäjä Lume Laipio
Rajoittimet on kiertämistä varten. Onhan mopoissakin rajoitettu ajonopeus maahantuojalta kauppaan toimitettuja, mutta jo mopokaupan myyjä kysyy mopoa asiakkaalle luovuttaessaan, että "poistetaanko rajoitin kaasuttimesta niin kerkiät alta pois?" Ei autoja lapsille!

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä