Lauantai, 24. kesäkuu 2017
Johannes, Juhani

Mediakritiikki on yhä tärkeämpää – Sensaatio-otsikoilla tehdään rahaa

18.02.201620:01
  • Tablet. Tabletti. Tablet-tietokone.

    Mediakasvatus on yhä tärkeämpää, jotta median kuluttaja osaisi erottaa luotettavan tiedon epäluotettavasta.

Kriiisiviestinnän kouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo kertoo, että maahanmuuttovastaisen MV-lehden ja muiden senkaltaisten vastamedioiden tarkoitus on tehdä rahaa.
— Sensaatio-otsikoiden ei tarvitse olla totta. Niillä saadaan klikkauksia ja jakoja sosiaalisessa mediassa, mikä puolestaan houkuttelee mainostajia.

Kortesuo muistuttaa, että mainostajien lisäksi vastamediat voivat saada rahoitusta myös poliittisilta tahoilta sekä Suomesta että ulkomailta.
— Tämä on tietenkin spekulaatiota, mutta on mahdollista, että näiden medioiden avulla tuetaan jotakin poliittista agendaa.

Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitoksen tutkimuskoordinaattori ja filosofian tohtori Heikki Kuutin mukaan väärältä tiedolta on nykyisin mahdotonta välttyä. Ainoa suojakeino on mediakritiikki. Kuutti painottaakin koulujen mediakasvatuksen tärkeyttä.
— Median käyttäjän on oltava riittävän fiksu erottaakseen luotettava tieto valheellisesta
Muutamia neuvoja median kuluttajalle voi kuitenkin yleisellä tasolla antaa. Tiedon luotettavuutta arvioitaessa on syytä kiinnittää huomiota esimerkiksi lähteiden käyttöön.

Katleena Kortesuon mukaan tärkeintä on tietää, onko media sitoutunut noudattamaan Julkisen sanan neuvoston määrittelemiä Journalistin ohjeita.
— Jos media ei noudata mitään sääntöjä, se on mielivaltainen. Sama kuin joku kieltäytyisi noudattamasta Suomen lakeja.
Kortesuon mielestä toinen tärkeä asia on toimituksen yhteystietojen löytyminen julkaisusta. Kuluttajan täytyy tietää, kuka jutut on tehnyt ja kuka julkaisusta vastaa.

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut