Tiistai, 27. kesäkuu 2017
Elviira, Elvi

Sulkavalaisuutta ja soutubrändiä yhdistetään

15.01.201410:15
  • Sulkavan Suursoutujen piäsoutaja Erkki Kauppinen odottaa vilkasta soutukesää. Kuva: Timo Seppäläinen

Sulkavan Suursouduissa voittoisasti soutaneita halutaan palkita vähän aiempaa arvokkaammin. Muutamissa sarjoissa voittajille annetaan palkinnoksi sulkavalaista designia, huippusuunnittelua.

Yhteistyöstä palkinnoiksi annettavien esineiden suunnittelusta ja tekemisestä on sovittu Aapisteen, Tuakon Takomon ja Sulkavan Suursoutujen välillä. Töiden takana ovat tekstiilisuunnittelija Riikka Kaartilanmäki ja seppämestari Jarkko Kaartilanmäki.

Palkinnoksi annetaan jo nyt suunniteltuja tuotteita. Ensi kesäksi Kaartilanmäet suunnittelevat myös uusia tuotteita, jotka esitellään ensimmäistä kertaa 10.–13. heinäkuuta järjestettävissä 47. Suursouduissa. Samoja tuotteita soutukisoissa käyvät voivat myös ostaa.

Sulkavan Suursouduissa on kahtena vuonna tehty asiakastyytyväisyystutkimus.

– Tutkimuksen mukaan soutuvieraat kaipaavat tuotteistusta, laadukkaita matkamuistoesineitä, kertoo Suursoutujen piäsoutaja Erkki Kauppinen.

Sulkavan moni suomalainen tuntee pelkästään Suursoutujen takia. Nyt halutaan Sulkavaa tehdä tunnetuksi myös taidokkaiden käsitöiden avulla.

– Sulkava ja sulkavalaisuus kuvastavat tapahtuman luonnetta erittäin vahvasti. Siksipä onkin luonnollista tuoda ainutlaatuinen paikallinen muotoiluosaaminen osaksi tätä tapahtumaa. Tässä yhdistetään sulkavalaisuutta ja soutubrändiä, sanoo Kauppinen.

Aapiste on Riikka Kaartilanmäen luoma tuotemerkki ja Tuakon Takomo Jarkko Kaartilanmäen kymmenen vuotta sitten perustama sepän paja. Pariskunnan työtilat, myymälä ja koti sijaitsevat satavuotiaan kansakoulun miljöössä Sulkavalla.

Sulkava ja sulkavalaisuus näkyvät myös muotoilutuotteissa. Riikka Kaartilanmäen suunnittelemien pellavaisten tekstiili- ja sisustustuotteiden kuosien inspiraationa ovat lähiluonto, ajan kultaamat muistot ja arkiset ilmiöt.

Jarkko Kaaartilanmäen suunnittelemissa ja takomissa metallisissa tuotteissa tulee vahvasti esille kansallisromantiikka ja Sulkavan upea vesistö. Seppämestarin käyttämä muotoilu perustuu pitkälti perinteiseen, suomalaiseen muotoiluun, joka näkyy käyttöesineiden, kuten naulakoiden, porttien ja erilaisten työkalujen käytettävyytenä. 

Soutupalkinnoista pyritään suunnittelemaan myös käytännöllisiä.

– Suunnittelemamme soutupalkinnot on mietitty käytännöllisyyden näkökannalta. Palkinnosta on hyötyä käyttäjälleen soutukisojen jälkeen eikä palkinto jää pölyyntymään palkintokaappiin. Suunnittelu lähtee paikallisuudesta ja ympärillä olevasta elämästä, kertoo Riikka Kaartilanmäki.

– Palkintotuotteet ovat puhtaasti kotimaisia, ajattomia ja ympäristöystävällisiä tuotteita ja ne kestävät kovaakin käyttöä, lisää Jarkko Kaartilanmäki. 
Tuakon Takomon ja Aapisteen tekemät tuotepalkinnot jaetaan seuraavissa soutusarjoissa: yksinsoutu yli 40-vuotiaat miehet ja naiset, vuorosoutu yli 40-vuotiaat miehet, naiset ja sekasarja, parisoutu yli 40-vuotiaat miehet, naiset ja sekasarja.

Lisäksi kyseisillä tuotepalkinnoilla palkitaan pelkästään naisista koostuvan nopeimman kirkkovenejoukkueen jäsenet perjantain yösoudussa, lauantain aamusoudussa ja lauantain yösoudussa.

Sulkavan Suursoudut ja Sulkavan kunta ovat nyt kolmatta kertaa tehneet yhteisesitteen, jonka painos on 16 000. Toinen puoli esitteistä lähtee piakkoin postin mukana soutajarekisterin mukaan Suursoutuihin osallistuneille.

Sulkavan Suursoutujen osallistujamäärä kävi yli 10 000:n. Viime kesänä soutajia oli 5 546. Ennakkoon ilmoittautuneita oli vuosi sitten 840, nyt vuoden vaihteessa 1 052.

– En tiedä, kertooko se lopullisesta osallistujamäärästä. Kaiken tyyppistä markkinointityötä soutuharrastuksen lisäämiseksi pyritään tekemään, kertoo piäsoutaja Erkki Kauppinen.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut