Tiistai, 19. syyskuu 2017
Reija

Boheemitaiteilijan suuri rakkaus - La bohèmen ensi-ilta tänään

02.08.201612:00
1
  • Erika Grimaldi

    La bohèmen Mimi on Erika Grimaldin lempirooli. Kuva: Tuija Pauhu

Erika Grimaldi hymyilee välittömästi, kun kuulee nimen Mimi, Giacomo Puccinin rakastetun oopperan tärkeimmän roolihenkilön nimen. Sen Grimaldi laulaa kolme kertaa Olavinlinnan lavalla Torinon Teatro Region produktiossa. Ensi-ilta on tänään.

— Se on lempiroolini, ehdottomasti.

— Koko tarina on kaunis ja yksinkertainen, ja kaikki henkilöhahmot ovat rakastettavia. Mimi varsinkin. Se on ihanaa laulettavaa, läpi teoksen.

Esityksen tekee erityiseksi se, että La bohème kantaesitettiin juuri Torinon Teatro Regiossa 1896 Arturo Toscaninin johdolla.

La bohème sijoittuu 1830-luvun Pariisiin. Nuoret taiteilijat elävät ilman rahaa ullakkohuoneessaan. Kun polttopuuta ei ole, Rodolfo ja Marcello polttavat taulunsa ja käsikirjoituksensa.

Mimi tutustuu Rodolfon kahvilassa ja törmää tähän myöhemmin. Rakkaus leimahtaa nopeasti.

Erika Grimaldia liikuttaa oopperan nuorten viattomuus ja elämänilo.

— Heillä ei ihan oikeasti ole mitään, mutta he ovat onnellisia, iloitsevat pienestäkin, jakavat kaiken keskenään ja tukevat toisiaan. He uskovat, että ehkä joskus asiat paranevat, mutta jos eivät, ei se haittaa. Elämä on tässä ja nyt.

Tärkeintä oopperassa on suuri rakkaus.

— Mimi on se, joka rakastuu ensin. Rodolfo on hänelle kaikki kaikessa.

— Mimi salaa kaikilta oikean tilansa: tuberkuloosi on vaivannut jo pitkään. Hän haluaa kokea onnen, elää täydesti.

Kun tauti etenee, Mimi vapauttaa Rodolfon rakkaudestaan, jottei pilaisi tämän elämää. Kuolinvuoteellaan hän kuitenkin haluaa tavata rakkaansa. Liikuttavin on tietenkin loppu: Rodolfo ja kuoleva Mimi käyvät läpi yhdessä onnensa päiviä. Mimi kuolee ja Rodolfo jää huutamaan hänen nimeään. Viime minuuteilla on suuri osa yleisöstä yleensä kyyneleissä.

— Tarina liikuttaa sukupolvesta toiseen. Puccinin musiikki on täynnä tunnetta ja hellyyttä.

— Kun lauloin roolia ensimmäistä kertaa, alkoi minuakin itkettää. On pitänyt opetella olemaan kuin ulkopuolinen, laulaa toki tosissaan, mutta ei saa päästää tunteita valloilleen. Kaunis ja surullinen rakkaustarina puhdistaa mieltä.

Grimaldi sai laulaa roolin ensimmäistä kertaa 2008 juuri Torinossa.

— Olen siitä hyvin kiitollinen. Laulan edelleen paljon Torinossa, joka on lähellä pientä kotikaupunkiani Astia. Kyllä, sen nimi on tuttu spumanten ystäville, Asti Spumante on käsite, nauraa Grimaldi.

— Savonlinnassa meillä on kauttaaltaan nuori miehitys. Usein La bohèmea laulavat jo kokeneet, äänellisesti hyvin taitavat laulajat. Meillä ajatus on se, että koska roolihenkilöt ovat nuoria, ovat sitä myös laulajat.

La bohèmen nuoret solistit ovat ystäviä niin lavalla kuin oikeassakin elämässä.

— Tunnemme toisemme hyvin, tiedämme, mitä kukin osaa, kuinka reagoi. Se helpottaa valtavasti lavatyöskentelyä ja varmasti näkyy myös katsomoon. Odotan suurelle innolla tiistain ensi-iltaa upeassa linnassa.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Che gelida manina (kirjautumaton)
Puccinin oopperoiden musiikki on todella kaunista. Olen La bohème-oopperasta opetellut yhden aarian sanat jopa ulkoa, Rodolfon Che gelida manina. Olavinlinna on upea oopperanäyttämö! Toivottavasti ukkosmyrsky pysyy poissa eikä tule pilaamaan ensi-iltaa, jossa haluaisin olla mukana kuuntelemassa. Olen Tuusulasta käsin kuitenkin hengessä mukana.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

17.09. 12:11

 

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut