Tiistai, 19. syyskuu 2017
Reija

Balettigaala villitsi yleisönsä, katso kuvagalleria

Päivitetty: 22.07.201406:15
  • Joel vauhdissa. Remi Wörtmeyer tanssi oman koreografiansa. Kuva: Soila Puurtinen

Savonlinnan Oopperajuhlien ja pietarilaisen Dance Open -balettifestivaalin yhteistuotantona syntynyt balettigaala lumosi yleisön sunnuntaina Olavinlinnassa.

Katso valokuvaaja Soila Puurtisen kuvagalleria tästä.

Gaalasta nauttivat täysin siemauksin myös Savonlinnassa järjestetyn Dance Open -balettikurssin nuoret opiskelijat Ella Puurtinen ja Katariina Hietala.

Savonlinnalainen Ella ja lappeenrantalainen Katariina lähtevät elokuun alussa opiskelemaan balettitanssijan ammattia Kansallisoopperan balettioppilaitokseen.

Katariinan ykkössuosikkeja gaalassa olivat Irina Perrenin ja Marat Shemiunovin tulkinnat. Gaalan ensimmäisessä osassa Peren ja Shemiunov tanssivat adagion Aram Hatšaturjanin Spartacuksesta ja toisessa osassa Edvard Lazarevin Antonius ja Kleopatra -baletista.
 
– He ovat dynaaminen pari. Molemmissa adagioissa oli tarpeeksi toimintaa ja paljon nostoja. Tykkään tuollaisesta vauhdikkaasta baletista, Katariina sanoi. 
 
Ellan ykkössuosikkeja olivat Anastasia ja Denis Matvienko.
 
Gaalan ensimmäisessä osassa Matvienkot tanssivat kohtauksen modernista baletista Radio ja Julia, jonka robottimainen koreografia on tehty vaihtoehtorockyhtye Radioheadin musiikkiin.
 
– Se oli niin sulavaa ja yhtäaikaista, Ella sanoi.
 
Matvienkot tanssivat itseoikeutetusti myös gaalan päätösnumeron, joka oli paritanssi Ludwig Minkuksen Don Quijotesta. Paritanssiin liittyvän muunnelman esitti taidokkaasti 20-vuotias Ksenia Zhiganshina.
 
Molempien tyttöjen yhteinen suosikki oli Victoria Tereshkinan parina tanssinut Vladimir Shkliarov.
 
– Kun hän astuu lavalla, aistii heti karsiman. Hypyt ovat ilmavia ja kevyitä, tytöt sanoivat.
 
Tereshkina ja Shkliarov tanssivat gaalan ensimmäisessä osassa paritanssin Pjotr Tšaikovskin Joutsenlammesta. Myös heidän toisen tanssinsa koreografia oli Tshaikovskin musiikkiin.
 
Elizaveta Cheprasova ja FIlipp Stein tanssivat adagion Sergei Prokofjevin Tuhkimosta sekä Orjien tanssin Adolphe Adamin baletista Merirosvo.
– Tykkään Elizaveta Cheprasovan tanssista. Hänellä on hyvä liikekieli, Katariina sanoi.
 
Lähes kaikki gaalan tanssijat olivat Pietarin balettitaloista. Poikkeuksen tekevät Hollannin kansallisbaletin Remi Wörtmeyer ja Bordeaux’n kansallisbaletissa nykyisin tanssiva Oksana Kucheruk.
 
Gaalan aloitusnumerona nähtiin Kucherukin ja Wörtmeyerin paritanssi Ivan Armsheimerin Ratsuväen pysähdyksestä. Harvoin Suomessa nähty baletti sai yleisön lämpimäksi heti alkuunsa.
 
Lisää Wörtmeyeria nähtiin gaalan toisessa osassa, kun hän henkselihousuihin pukeutuneena tanssi oman vauhdikkaan Joel-koreografiansa Jacques Offenbachin musiikkiin. Tanssin riemu tuli esityksestä läpi ja sai yleisön tömistelemään jalkojaan. Myös Ella ja Katariina pitivät Joelista.
 
– Vikkelät jalat, tytöt sanoivat.
 
Joelin kantaesitys oli keväällä Dance Open -festivaalilla Pietarissa.
 
Kucheruk tanssi toisessa jaksossa Antonio Vivaldin musiikkiin tehdyn koreografian Punainen muotokuva. Intohimoinen, moderni esitys lumosi suuren osan yleisöstä, mutta nuorelle raadille teos oli liian erikoinen.
 
– En itse oikein hirveästi tykkää tällaisesta kovin poikkeavasta. Mutta tämähän vain osoittaa, että tässä gaalassa oli monipuolinen ohjelma. Sitä vaan tykkää jostain tai ei, Katariina sanoi.
 
Dramaattinen oli myös Natalia Povorozniukin ja Oleg Markovin duetto Tšaikovskin Anna Kareninasta.
 
Ella arvioi, että Olavinlinnan olosuhteet ovat tanssijoille erittäin vaativia.
 
– TIlat ovat pienet, ahtaat. Lämmittelevätkö he jossain ulkona? Onneksi nyt on lämmin, sanoo Ella. Hän on tutustunut linnan takatiloihin tänä kesänä työskennellessään Madama Butterflyssa näyttämöavustajana.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

17.09. 12:11

 

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut