Tiistai, 28. helmikuu 2017
Onni

Pääkirjoitus: Väylämallissa on paljon selvitettävää

02.01.201707:00
20

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) suunnittelema malli väyläverkoston yhtiöittämisestä hämmentää.
Blogi-kirjoituksessaan Berner lupaa, että ministeriön selvitystyöstä kerrotaan lisää tässä kuussa. Ministeri pitää mahdollisena, että hallitus päättäisi jatkosta kevään kehysriihessä ja että uusi valtionyhtiö aloittaisi vuoden kuluttua. Aikataulu tuntuu perin kiireiseltä moniulotteisessa ja miljardien omaisuuseriä siirtävässä hankkeessa.
Tietoa tarvitaan siitä, miten uusi järjestelmä parantaisi kansalaisten liikkumismahdollisuuksia ja yritysten toimintaedellytyksiä. Digitalisaation ja it-alan osaamisen edistäminen ovat ohuita perusteluita.
Verorasituksen muuttuminen kohtuullisiksi asiakasmaksuiksi tuntuu epätodennäköiseltä ainakin niin, että maan eri osat tulisivat kohdelluiksi tasavertaisesti. Uudella valtionyhtiöllä olisi tuottotavoite. Lisäksi kaavaillussa järjestelmässä käyttöoikeutta myyvät palveluoperaattorit muodostaisivat välikäden, jonka senkin olisi saatava voittonsa tienkäyttäjiltä.
Avoimia kysymyksiä on paljon. Kuka ohjaa käytön hintaa? Kuka päättää kerättyjen rahojen käytöstä? Poliittisen ohjauksen väheneminen markkinaehtoisuuden nimissä ei välttämättä ole paras ratkaisu. Valtiollisen väyläyhtiön olisi etsittävä investoinneille parhaiten tuottavat kohteet, ja silloin sorateiden siltarummuista saattaisi tulla harvinaisia uutisia.
Siinä Berner on oikeassa, että uusia avauksia tarvitaan, kun teiden yleiskunto heikkenee. Autoilijat ovat huomanneet, että tähänastiset lupaukset polttoaineveron kohdentumisesta tieverkon parhaaksi ovat toteutuneet huonosti.
Mikko Kontti

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Heimo Hokkanen (kirjautumaton)
Bernerin hankkeiden uskottavuutta vähentää merkittävästi, kun hän aikoo jättää politiikan heti seuraavissa vaaleissa. Pikainen käynti kuin Hokan miehillä avannossa. Hankkeen perusteluihin liittyy paljon käytännön kysymyksiä, jotka eivät ratkea vuodessa eikä kahdessa, tuskin milloinkaan.

Lähettänyt käyttäjä Ulkomaista raha... (kirjautumaton)
Tässä käy kuten Carunassa, päästetään ulkomaalaiset rahastamaan suomalaisia tienkäyttäjiä. On se törkeää kun verovaroilla on tiet rakennettu niin sitten ne annettaisiin ulkomaalaisten käsiin. Miksi täällä ei virkamiehet osaa pitää kotimaan puolia kuten muut EU-maat vaan aina kilpailutukset voittaa joku ulkomainen instanssi. Panee epäilemään että paljonko noille päättäjille maksetaan siitä kuinka he vaikuttavat päätöksen tekoon. Kannattaisiko median alkaa penkomaan mitä minkin päätösen taustalta löytyy, kenen pihakivet on maksanut joku muu taho kuin itse.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Tämä liikennekaaren ja väylähankkeen nimellä tapahtuva yritys muiluttaa veronmaksajien rahoilla hankittu kansallisomaisuus markkinavoimien vietäväksi pitäisi ehdottomasti torpata ja ministeri, joka tätä ajaa kuin käärmettä pyssyyn, joutaisi vapauttaa tehtävistään. Pitää olla varsinainen puusilmä, jos ei huomaa tämän kupletin juonta. Teiden ja väylien käyttäjien ei ole pakko ruveta elättämään siipeilijöiksi haluavia hyväveliverkostoja. Yhtään uutta hallintohimmeliä ei tarvita Trafin lisäksi tai sen korvaajaksi.

Lähettänyt käyttäjä kaikki lihoiksi vaan (kirjautumaton)
Täysin järjetön suunnitelma. Edes Venäjällä ei tehty tällaista valtionomaisuuden ryöstöä, vaikka hyvänä kakkosena se maailman mittakaavassa tuleekin. Ihmetellä pitää miten itse olemme äänestäneet tällaisen täysin häikäilemättömän sakin maan johtoon. Tuollaiset patologiset valehtelijat joutuisivat välittömästi "suljettuihin laitoksiin" useammassakin sivistysmaassa. Eivät älyä edes hävetä

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Niin, hallitushan pyrkii turvaamaan sen 6-7 miljardin liikenneverotuoton, kun tulevaisuuden autot kuluttavat entistä vähemmän tai kulkevat vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Se, että rahat ohjautuvat vakuutusyhtiöille tai ulkomaisille sijoitusrahastoille, ei tunnu kiinnostavan ketään. Vielä vähemmän kiinnostavat yksilön vapaudet ja yksityisyydensuoja. Jännittävää nähdä, kuka tuottaa etelä-savon ja muiden syrjäseutujen tieverkkopalvelut. Käykö samalla tavalla kun Rehulan Sote-uudistuksessa, eli valtio sitten loppupeleissä ja korkeampaan hintaan kun pääväylillä? Eikä kilpailutukseen ole mahdollisuuksia kun yksityistä sektoria ei kiinnosta. Kukapa haluaisi ottaa vastuulleen lossit ja tiesillat Puumalan perämetsissä?

Lähettänyt käyttäjä Työssäkäynti ka... (kirjautumaton)
Mistä näitä autoilijoita vihaavia liikenneministereitä aina tulee. Kun yhdestä päästään, niin on jo seuraava myyräntyötä tekemässä! Ei ole kuin pari vuotta siitä, kun vasemmiston Merja Kyllönen ajoi tätä autoilijoiden satelliittivalvontaa ja rahastusta yhdessä tietotekniikkayritysten muodostaman yhteistyöyrityksen kanssa. Haluttiin tehdä ylivertainen rahastusautomaatti, jossa autoilija maksaa jokaisesta ajamastaan kilometristä lisää. Nyt tämä asia on uudelleen tapetilla ja tässä Bernerin väylämallissa tiet lisäksi yksityistetään. Rahastuksesta tehtäisiin nyt 'villin lännen malli', jossa tiet yksityistetään, ja 'uudet tien omistajat' saisivat vallan rahastaa autoilijat satelliittivalvonnalla ajettujen kilometrien mukaan. Täysin päätöntä ja vastuutonta. Tien käyttäjät maksavat jo nyt vuosittain eri verojen muodossa moninkertaisesti yli sen, mitä tienpitoon laitetaan. Ajamme Euroopan vanhimpiin kuuluvilla autoilla, euroopan harvimpiin asutussa maassa ja maksamme Euroopan korkeimpia maksuja ja veroja auton omistamisesta ja autolla ajosta nytkin. Taitaa olla halvempaa jäädä kotiin makaamaan, kuin käydä enää töissä.

Lähettänyt käyttäjä Sääntelyä lisää? (kirjautumaton)
Tämä hallitus aloitti lupauksilla sääntelyn poistosta. Mitä on tapahtunut? Venevero, Moottoripyörävero ja nyt vielä tämä teiden yksityistäminen, tienkäyttömaksuineen ja satelliittivalvontoineen? Väärään suuntaan ollaan menossa. Eikö löydy liikenneministeriä, jonka tavoitteena on toimiva ja edullinen liikenne ja kohtuukustannukset autoiluun?

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Bernerin touhuihin ei taida uskoa edes oma keskustan väki. On todella kaukaa haettu että suomen tiet yksityistetään. Verovaroin hankittu kansallisomaisuutemme puhallettaisiin todella törkeästi. Toisaaltaan Suomessa ei tarvita mafiaa koska täällä rosvoaminen on eliitin taholta tehty täysin lailliseksi. Luulisi keskustan oma väki olevan jo hyvin huolissaan koska seuraavissa kuntavaaleissa tuolla menolla tulee rökäletappio. Keskustan johto on täydellisesti unohtanut heidät valtaan äänestänyt keskustan kenttäväen. En ole katkera mutta kuitenkin ?

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

27.02. 09:12

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä