Maanantai, 21. elokuu 2017
Soini, Veini

Pääkirjoitus: Sähköautoilussa hankala välivaihe

13.08.201707:00
18

Sähköautoilla Suomea kiertävät työmatkalaiset ja lomailijat silmäilevät matkapuhelimistaan huolestuneina kulkupeliensä latauspaikkakarttoja.
Vaikka sähkö- ja energiayhtiöt yhteistyökumppaneidensa kanssa ja valtion investointituen turvin rakentavatkin latausverkostoja eripuolille maata nyt vinhaan, on niitä valmiina vielä vähän. Pitkiä matkoja autoileva joutuu miettimään aikataulunsa sekä kulkureittinsä tarkkaan ja päätieverkostoa suosien.
Suomi on nyt hankalassa välivaiheessa. Sähköautojen myynti polkee paikallaan, kun latauspalveluja on liian harvassa ja etenkin pikalatausmahdollisuuksia kiireisille liikkujille vähän. Verkoston kehitys taas tahmoo, kun uusia sähköautoja ilmaantuu liikenteeseen vuosittain vain joitakin satoja.
Sähköautot ja niiden akustot ovat kalliita ja tekniikka mietityttää ostajia. Lisää vauhtia sähköautokauppaan toisivat valtion tuet. Norjassa sähköautojen osuus uusien autojen kaupasta nousi tukien ansiosta 40 prosenttiin.
Kuluttajille yhä tärkeämpiä ovat myös ympäristöseikat. Kaupunkialueilla sähköautot vähentävät melua ja paikallisia pienhiukkaspäästöjä.
Yhdysvalloista Savonlinnaan lomailemaan tullut sähköautoalaan perehtynyt konsultti Jukka Kukkonen toi kiinnostavan näkökulman keskusteluun muistuttamalla polttomoottoriautoja liikuttavan tuontiöljyn mukana valuvan euroja Suomesta ulos ja öljyn aiheuttamia saasteita puolestaan sisään (Itä-Savo 11.8.).
Suuren maailman kokemuksella Kukkonen rohkaisee entisiä maanmiehiään sähköautoiluun ja kiirehtii verkoston rakentajia. Hän uskoo sähköautoilun isoon tarinaan ja pitää pikalatauspisteitä jopa seudullisina markkinointietuina.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Autoinssi (kirjautumaton)
Sähköautojen käytössä on vielä melkoisesti ongelmia. Sähköautokannan kasvaessa, saattaa latauspisteisiin syntyä jonoja, vaikka niitä olisi tiuhemmassakin. Lataus kestää tunteja, tankkaus vain muutaman minuutin. - Jaksaako pitempimatkalainen odotella latausvuoroaan ja pitää tuntien taukoa. Talvella kuluu sähköauton akun energiaa myös mm. lämmityslaitteeseen, mikä lyhentää toimintamatkaa. Turhaa vouhotusta tämä sähköautohysteria. Odotellaan kehityksen kulkua rauhassa.

Lähettänyt käyttäjä Kallista (kirjautumaton)
Sähköautot ja ladattavat hybridit toimivat hyvin täällä. Ongelmaa aihettaa latauspisteiden vähäisyys. Viimeksi heinäkuussa ajattelin kokeilla mertalan hienoa pikalatauspistettä. LATAUS OLISI OLLUT MERKITTÄVÄSTI KALLIIMPAA KUIN BENSALLA AJO... Fortum ei ainakaan edistä tämän aatteen leviämistä. Mielelläni olisin viettänyt kahvilla 20 minuuttia. Nyt tein toisin.

Lähettänyt käyttäjä Toivoton (kirjautumaton)
Sähköautot sopivat Välimeren maihin mutta eivät Suomen talveen. On turha sanoa että ne toimivat hyvin täällä kun pidemmän matkan ajaminen ei onnistu lyhyen toimintasäteen ansiosta. No, ehkä ne toimisivat kaupunkiliikenteessä ja siellähän se "saasteettomuus" olisikin tärkeintä. Saasteettomuus sitaateissa siksi että jollakin se lataussähkökin tuotetaan puhumattakaan sitten siitä mitä suurten akustojen valmistaminen vaatii.....

Käyttäjän Moraalijeesus kuva
Lähettänyt käyttäjä Moraalijeesus
Välivaihe ottaa oman aikanasa. Kuka muistaa alkuaikojen kännyköiden hinnat tai miten kallista niillä soittaminen oli. Telkkari maksoi ennen kuukausipalkan, nyt sellaisen saa päiväpalkalla... Sähköautoilussa on monta mutkaa matkassa, kuten vanhojen akkujjen kierrätys (standardi puuttuu) ja autojen hinta suomessa. Mutta se sähköauto on tulevaisuutta, ellei joku keksi toimivaa mr. fusionia äkkiä.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Ne jotka sanovat ettei sähköauto sovi Suomen oloihin mm. sen takia että sitä pitää lämmittää, unohtavat sen että lämpimissä maissa sitä autoa pitää viilentää ilmastoinnilla, joka sekin vie sähköä. Ja hyvin ne sielläkin toimivat. Akuston sitten voi eristää ja laittaa sinne väliin pienen lämmitysvastuksen, niin varaus säilyy pakkkasessakin.

Lähettänyt käyttäjä -cdi- (kirjautumaton)
Mistähän näkisi sellaisen testin jossa sähköautolla ajettaisiin pääkaupunkiseudulta Lappiin ja takaisin kovalla pakkasella. Tarkeniko? Pysyivätkö ikkunat sulina? Oliko valoja tarpeeksi päällä? Kauanko akkuvirta yhdellä latauksella kesti? Yms? Uskon ettei mistään, koska....

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Sähköauto on käyttökelpoinen, jos ajomatkat ovat lyhyitä, lataustaukoja on mahdollista pitää riittävästi ja on latauspiste, mikä on aina käytettävissä. Pitempään matka-ajoon sähköauto ei sovi. Yhdellä latauksella päästään ehkä 300 km, kun bensatankillisella voidaan ajaa noin kolme kertaa enemmän. Tankkaaminen kestää pari kolme minuuttia ja lataus useamman tunnin. Siinä ajassa ehtii nauttia useammatkin kahvit.

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä