Tiistai, 19. syyskuu 2017
Reija

Lukijalta: Tapahtumien markkinointia osattava ja resurssoitava kunnolla

15.07.201708:00
6

Etelä-Savo on kesätapahtumien maakunta.
Meillä on monia sellaisia tapahtumia, joita aidosti voidaan kutsua valtakunnallisiksi ja jopa kansainvälisiksi. Tapahtumiemme kärjessä ovat Oopperajuhlat, Saimaa Summit, Puruvesi Pop, Mikkelin musiikkijuhlat, Päämajasymposium, St Michel -ravit, ja Big Wheels Pieksämäellä. Tänä kesänä erityinen vetovoimalisä ovat Mikkelin Asuntomessut.
Tapahtumia järjestetään osin talkoovoimin, mutta se ei enää tahdo riittää. Ammattimaiseen toteutukseen tarvitaan monipuolista tapahtumien järjestämisosaamista ja etenkin hyvää markkinointia. Ja kun halutaan mahdollisimman hyvää vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta, niin silloin korostuu viestintä- ja markkinointiosaaminen. Lisäksi tietysti tarvitaan riittäviä taloudellisia resursseja. Muutamalla tuhannella eurolla ei ole mahdollista järjestää kunnon tapahtumia.
Korkeatasoisilla tapahtumilla saadaan merkittävästi lisättyä mielenkiintoa maakuntaamme ja etenkin seutukuntiamme kohtaan. Kun herätetään positiivisia mielikuvia seuduista, tulokset monesti näkyvät siten, että yritystoiminta voi hyvin ja myös lisääntyy.
Kun kykenemme luomaan omille alueillemme aktiivista ja tulevaisuudenuskoista asennetta, niin se näkyy myös pidemmän päälle työpaikoissa ja palveluissa.
Tasokkaat tapahtumat tuovat maakuntaamme valtakunnan ja kansainvälisenkin tason päättäjiä. Heidän avullaan on mahdollista lisätä maakuntamme ja seutukuntiemme  tunnettuutta ja mahdollisuuksien esilletuontia.
On huomattavasti helpompi markkinoida sellaista seutukuntaa, joka tulee tunnetuksi siellä vierailevien todellisten päättäjien kautta, sillä kun mielenkiinto kohdistuu vaikutusvaltaisiin henkilöihin, se automaattisesti lisää mediassa mielenkiintoa kyseistä aluetta kohtaan. Tämä korostuu etenkin silloin, kun vierailulle on tulossa todellisia kansainvälisen tason johtohenkilöitä. Silloin markkinointi on kohdistettava juuri siihen maahan, josta johtohenkilö tulee.
Savonlinna on sellainen paikkakunta, jossa erityisesti korostuvat monipuoliset mahdollisuudet. Kuukauden mittaiset oopperajuhlat tuovat Savonlinnaan paljon niin elinkeinoelämän kuin poliittisen tason johtavia henkilöitä. Kun meitä kohtaan on mielenkiintoa monella tasolla, niin sen hyödyntämisen on helpompaa.
Mikkelin vahvuutena on ollut viime vuosina se, että Mikkelistä lähtöisin olevia kovia vaikuttajia on saatu esiintyjiksi Päämajasymposiumiin. Sen lisäksi Mikkeli on satsannut  asuntomessuihin. Pieksämäki on nyt panostanut korkeatasoiseen vaellusreitistöön satoja tuhansia euroja.
Savonlinnankin on voitava laittaa lisää resursseja viestintään ja markkinointiin, sillä vain ammattimaisella toimintamallilla saamme kehitettyä yhtä kivijalkaamme, matkailua ja kulttuuria.

Jarkko Wuorinen
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Savonlinna

 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Tyhjät tynnyrit (kirjautumaton)
Peiliin katsomisen paikka kirjoittajalla. Mikä tämän kirjoituksen tavoite on? Kaikki tietää, miten tärkeää on hoitaa hyvin ja pitkäjänteisesti markkinointia. Onko siis tulossa uusi markkinointisihteerin virka, mihin tämä besserwisser tyrkyttää itseään, "konsultointitaitojaan" tai puoluetoveriaan? Esillä pitää joidenkin olla, vaikka millä keinoin

Lähettänyt käyttäjä omg (kirjautumaton)
Mitä ovat todelliset vaikuttajat? Onko siis olemassa epätodellisia vaikuttajia? Onko olemassa todellinen maailma ja epätodellinen maailma? Onko todellisilla päättäjillä todellinen kansa ja epätodellisilla päättäjillä epätodellinen kansa? Mitä on kiinnostava markkinointi? Syntyykö se rahalla?

Käyttäjän Kimmo Käärmelahti kuva
Lähettänyt käyttäjä Kimmo Käärmelahti
Periaatteessa sekä Wuorisen Jarkon, että muutamien kommentoijien kanssa samaa mieltä. Jarkon kanssa siitä, että näkyvyyttä ei tule ilman resursseja. Joskaan aina resurssitkaan eivät takaa menestystä, jos tuote ei ole hyvä. Olisikohan aika uskoa, että Saimaa Summit ei ole sellainen tuote, johon kannattaisi enää panostaa. Surkeallakin markkinoinnilla hyvään tapahtumaan saadaan kasaan enemmän kuin 60 ilmoittautunutta. Päämajasymposium tyhjensi pajatson Itä-Suomessa ja SuomiAreena valtakunnallisesti. Niistä varsinkin jälkimmäisessä jokaisen turhakkeen, ja vielä muutaman vähemmän turhankin vaikuttajan, pitää olla bongattavissa. Itä-Suomen, tai ainakin Etelä-Savon voimat kannattaa keskittää Päämajasymposiumin kehittämiseen ja laajentamiseen. Ehkä jopa niin, että Päämajasymposiumista saadaan sekä ajallisesti että maantieteellisesti nykyistä laajempi tapahtuma. Totuus lienee kuitenkin se, että maahan mahtuu rajallinen määrä kesäpäiviä ja kesäpäivinä auditorioihin järjestettäviä tapahtumia. Ja vielä rajallisempi määrä vaikuttajia, jotka haluavat yhdistää kesäpäivän ja auditoriossa istumisen toisiinsa. Osaisimmeko jalostaa sitä, mikä meillä luonnostaan on vahvaa; luonto ja musiikki. Jos vertaamme Poria, Mikkeliä ja Savonlinnaa luonnon komeuden osalta, niin järjestyksestä ei varmaan objektiivisestikaan voi olla, ainakaan kärkipaikan osalta, kuin yhtä mieltä. Kun joidenkin lehtijuttujen ja toimijapalautteiden valossa yksi ongelmamme on oopperavieraiden nopea "piipahdus" kaupungissamme, niin löytyisikö luontomme kautta houkuttimia jäädä edes yhdeksi yöksi paikkakunnalle. Liian paljon on ihan omassakin tuttavapiirissä ihmisiä, jotka ajavat 15 tunnin sisällä pääkaupunkiseudulta oopperaan ja takaisin kotiin. Toinen vahvuutemme on musiikki. Mutta ei pelkkä ooppera vaan musiikki laajemminkin. Ei Porin Jazzkaan ole enää musiikillisesti pelkkä jazztapahtuma. Eikä kaikki ohjelma keskity Kirjurinluotoon, vaan koko kaupunki on pari viikkoa yhtä suurta musiikkihapeningia. Meilläkin tiiviiseen kesäkauteen on kasvanut ja siirtynyt erilaisia musiikkitapahtumia, mutta paljon olisi vielä mahdollista lisätä ja kehittää. Sisältöä on monipuolistettava ja kautta on pidennettävä. Hieman alkupäästä, mutta keskieurooppalaiset turistit huomioiden erityisesti loppupäästä. Ja yksi erityinen kehittämisen kohde on asenne; meidän jokaisen asenne onnistumiseen ja menestymiseen sekä erityisesti yleisönpalvelijoiden palveluasenne niin paikkakuntalaisia, kesäsavonlinnalaisia kuin turistejakin. Tänäkin kesänä olen kuunnellut sivukorvalla aivan uskomattomia tarinoita vaikkapa valtakunnallisen brändin Savonlinnan myymälän myyjän, Savonlinnan pysäköinninvalvojan sekä tavallisten paikallisten asukkaiden palvelukyvyttömyydestä. Lopuksi vielä pari katkeraa (toivottavasti opettavaista) sanaa hinnoittelusta. Jotain on vialla, jos pääkaupunkilaisen mökkiläisen kannattaa neljänä viikonvaihteena vuokrata peräkärry ja ostaa ulkovaraston rakennustarvikkeet pääkaupunkiseudulta ja vetää ne perässään Punkaharjulle. Mietityttämään pisti myös erään kesävierasporukan fb:ssä jakama kuvapari paikallisesta erikoisherkkulautasesta kesältä 2007 ja 2017. Hinnasta he eivät osanneet enää vertailua tehdä, mutta syötävä annos oli kymmenessä vuodessa pienentynyt noin kolmanneksella.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

17.09. 12:11

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut