Tiistai, 17. tammikuu 2017
Toni, Anton

Lukijalta: Savonlinna on upea kaikkina vuoden aikoina - Kaupungin tulisi kuunnella tutkijoita

04.12.201610:21
4

Kannattaa katsoa matkailussa aluettamme turistin silmin kuten Tiina Ojutkangas kehottaa 27.11. Itä-Savossa.

Tällä hetkellä mikään taho ei markkinoi tai myy Savonlinnan aluetta kokonaisuutena. Savonlinnan kaupungilla ei ole tiedottajaa, joka voisi viestiä alueemme houkutuksista kaikkialle, omalle alueelle, koko Suomeen ja maailmalle. Tiedon ja viestin välittäminen nähtävyyksistä, tapahtumista, taiteesta, kulttuurista, retkeilystä ja ruoka- ja majoituspaikoista on nykytekniikalla helppoa. Matkailuinfo on tehtävä helpoksi itse matkailijoille ennen saapumista ja paikan päällä.
Lähtökohtana tulee olla asiakkaiden tarpeet eli tietoa heti kun saapuu kaupunkiin – turisti-infoa ei ole ollut yli vuoteen Savonlinnassa.
Tähän ei riitä teoreettinen virkamiesmäinen kuvitelma mobiilipuhelimen ja gps palvelun toimivuudesta. Elä, näe, koe ja tapaa ihmisiä autenttisesti, ole osa ympäristöä ja maisemaa on ajan henki.  

Matkailubisnes on tutkittua elinkeinoalaa. Matkailun verkostoyliopiston mukaan missään muualla maailmassa ei ole tehty matkailupalveluiden lakkauttamista kuten Savonlinnassa siten, että majoitusliikkeille ja muille palveluille on heitetty vastuu matkailijoiden neuvomisesta ja tiedottamisesta oma ammatinharjoittamisen hoitamisen ohessa. Tämä on ennen kaikkea matkailuneuvonnan ja tiedottamistyön merkityksen vähättelyä ja ammattilaisten osaamisen rajua aliarvioimista. Se on myös harhaa siitä, että osaamista löytyy noin vaan kaikesta tarjonnasta seudullamme entistä kokeneemmille turisteille ja muilla kielillä kuin suomeksi.  On olemassa tutkittua paljon tietoa keitä, mistä ja miksi Savonlinnan seudulle tullaan ja tiedetään myös paljon siitä, mitkä asiat eivät toimi.

Kaupungin ja sen ulkoistamien matkailuntoimijoiden tulisi kuunnella tutkijoita, alan osaajia ja  ruohonmuuritason toimijoita herkällä korvalla ja toimittava näistä lähtökohdista. Kaupungin rakenteiden tulisi olla suunniteltua palvelumuotoilua pitkällä tähtäimellä ja koskea koko Savonlinnaa ja sen eri kaupunginosia ja siten tukea matkailuelinkeinoa.  Meidän täytyy löytää yhteinen kaikki mukaansa ottava vuoropuhelu ja näkemys siitä, kuinka tärkeää ja työtä sekä rahaa tuottavia matkailu ja palvelut ovat elinkeinoina. On toimittava vastoin nykyisiä toisiaan poissulkevia kuppikuntia. Nykymeno ei voi jatkua, jos Savonlinna haluaa säilyttää asemansa matkailukaupunkina, matkailua on hoidettava ammattimaisesti ja tosissaan kuten toteat.

Kuinka matkailijoita voi palvella helposti ja osaavasti? Tarvitaan ammattilaisia, koordinaatiota ja  infopiste Tottinkadun ja Rantakaddun kulmaukseen, parkkitalon yhteyteen ja turistien autot parkkitaloon.  Infopiste on palvelu myös meille kaupunkilaisille. Palvelut toimiviksi  kaikkina vuodenaikoina,  ja kesäisin laajat aukioloajat ja tehtävänä on Savonlinnan alueen jatkuva markkinointia eri tavoin, ja muutamilla kielillä suomen lisäksi.  Kannustusta ja voimaannuttamista matkailu- ja palvelutoimijoille sekä yhteistyön jatkuvaa tukemista ja kehittämistä. Kaupungin toimijoiden tulisi näyttää esimerkkiä jalkautumalla, kokemalla ja näkemällä mitä alueellamme tapahtuu ja mitä mahdollisuuksia on tarjolla. Meidän on  tunnettava tosiasiat kuten ne, että Savonlinnaan tulee matkailijoita sekä Suomesta että ulkomailta ympärivuoden, myös syksyllä, talvella ja keväällä. Tänne tulee sekä pariskuntia että yksin matkustavia ja lapsiperheitä. Tilastokeskuksen tiedot kertovat myös miksi ja mistä maista. Lisäksi tulee päiväseltään kävijöitä ja ryhmiä busseilla Viiskulmaan ja sieltä kävellen kohti Olavinlinnaa kaikkina vuoden aikoina.

Olavinlinnan houkuttelevuus ja tenho eivät lopu muutamaan sataan vuoteen eikä siellä sammuteta valoja kuten on väitetty. Sammuneet lyhdyt löytyvät kaupunkialueelta ja autioituvasta keskustasta ellei asioita aleta tehdä yhdessä,  toisin ja uusin ottein.

Christine Lund, toimitusjohtaja

Losssiranta Lodge, Savonlinna


 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Ja höpö höpö (kirjautumaton)
Samaa höpinää on kuultu kymmeniä vuosia niin Lundilta kuin yliopistolta. Kummaltakaan taholta ei ole tullut mitään konkreettista, pelkkää puhetta. Mitähän jos höpinän sijaan alkaisitte tekemään jotakin, vihdoinkin ?

Lähettänyt käyttäjä Johtajan kehitys (kirjautumaton)
Kirjoittaja on oikeilla jäljillä, vaikka tuossa osin esittääkin hieman outoja ideoita, kuten matkailuinfoa parkkitaloon. Matkailuyrittäjät saisivat nyt nimetä jo reilusti sen sylttytehtaan, josta matkailun alamäki Savonlinnassa johtuu. Me "sokeat reetatkin" kun sen jo näemme. Siihen jos johonkin on äkkiä saatava muutos tai matkailu Savonlinnassa kokee vielä sellaisen lopullisen romahduksen, josta toipuminen vie vuosikausia. Ellei niin ole jo tapahtunutkin. Pellervo Kokkosen johtaman matkailun kehityksen surkeista epäonnistumisista yhtenä esimerkkinä voi nimetä nykyään matkailun tärkeimmän verkkopalvelun, joka on sisältöjensä osalta hajautettu jokaiselle yrittäjälle itselleen. Ajatus on ollut jo syntyessään niin kuollut kuin vain ikinä voi olla. Olen kuullut myös matkailutoimijoiden vain moittivan Kokkosen johdolla tehdyn työn tuloksia, en ensimmäistäkään kehua tai edes puolittaista puoltavaa lausuntoa. Mikä ihme siinä voi olla, että näin tärkeän toimialan avainhenkilöä Savonlinnassa ei saa vaihdettua, vaikka kukaan ei ole hänen johtamaansa työhön tyytyväinen, vaan vain päinvastoin? Itse tämä henkilö ei osaa tehdä tarvittavia johtopäätöksiä. Vai onko Savonlinnassa todellakin olemassa jokin hölmöläisten muodostama johtoklikki, joka haluaa ehdoin tahdoin jostain ihmeen syystä pitää tämän Kokkosen hommissa vaikka kuinka tunaroisi?

Lisää uusi kommentti

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä