Maanantai, 21. elokuu 2017
Soini, Veini

Lukijalta: Savonlinnasta hyvinvointivyöhyke

10.08.201709:16
7

Jäin viikonlopun ajaksi koukkuun hyvinvointivyöhykkeen käsitteeseen.
Lahden kaupunki markkinoi itseään ”metropolialueen hyvinvointivyöhykkeenä”. Jos ajattelee ihmisten ja heidän tavoitteidensa erilaisuutta, mikä saa Lahden alueen pontevasti nostamaan itsensä esille tämän teeman avulla? Se, että he tekevät napakkaa brändäystä kaupunkinsa parhaiden puolien esiin tuomiseksi. He ovat ymmärtäneet, mitä muilla lähialueilla on liikaa ja mitä sieltä puuttuu. He ovat nostaneet nenän omasta navastaan ja katselleet lähelle sekä kauas. Ja mikä tärkeintä: huomioineet ihmisen kokemuksineen, haaveineen ja toiveineen.

Hyvinvointi lähtee kokijasta, yksilöstä. Me ihmiset voimme olla toisillemme se sosiaalinen hyvinvointivyöhyke: perhe, suku, ystävät, harrastusporukka, työyhteisö, kortteli, kaupunki. Joillekin hyvinvointia tuottaa yksinolo.
Fyysiset hyvinvointivyöhykkeemme ovatkin sitten ihana kirjo erilaisia luomuksia. Arkielämän ja lomailun ympäristöt ovat pitkälti valintoja. Asummeko isossa kaupungissa vai pienessä, onko kotini kerros- vai omakotitalo, onko lomakohde Santorini vai Rovaniemi, haluanko luksushotellin vai korpimökin, liikunko ulkoilmassa vai kuntosalilla, olenko meri- vai järvi-ihmisiä jne.

Suurkaupunkikeskittymät työpaikkoineen sanelevat monelle taloudelliset ehdot, jotka ovatkin lopputulemaltaan jotain aivan muuta kuin kokemuksellinen ja henkinen hyvinvointivyöhyke.
Jos kuitenkin valitset toisin ja haluat elää itsellesi tai perheellesi eniten elämänlaatua tuottavalla alueella, saatat saada kriittisen töölöläiskolumnistin sanat niskaasi: ”Ei ole oikein, että Helsinki elättää koko Suomea.”
Useiden ulkomaisten matkailijoiden mielestä koko Suomi on yhtä hyvinvointivyöhykettä.

Jospa tuotteistaisimme tehokkaammin ne asiat, mitkä tekevät alueestamme meillekin sen tärkeimmän, parhaan ja hyvinvointia tuottavan?
Voisimmeko me Etelä- ja Itä-Savossa Saimaan rannoilla olla rohkeammin esillä maailmalla liikkuville etsijöille: eräluontokokemusten, hiljaisten keitaiden, kauniiden maisemien, puhtaiden vesistöjen, marjametsien, luomutuotteiden ja välittävien ihmisten tunnettu ja himoittu hyvinvointivyöhyke?
Tehkäämme rohkeammin ja isommin näkyväksi se, mitä meillä on ja mikä muualta puuttuu. Lahtea tai Helsinkiä meistä ei tarvitsekaan tulla, olkaamme positiivisesti maailman paras Savonlinna.

Iso tulevaisuuttamme koskeva kysymys kuuluu: mikä kaikki muukin kuin teollisuuteen tai matkailuun liittyvä voisi tapahtua tässä hyvinvointivyöhykkeessä paremmin kuin missään muualla?
Nyt on aika pistää upea ympärivuotinen brändi tulille. Ja se tehdään yhdessä: jokainen kuntalainen voi vielä vaikuttaa kaupungin tulevaan strategiaan. Käytetään se mahdollisuus.

Merja Mustonen
kaupunginvaltuutettu (vihr.)
Savonlinna

 

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Ihemettelijä (kirjautumaton)
Tästä pitää saada konkretiaa eli kädet multaan. Jokin ulkopuolinen yksityinen tekemään kunnon markkinointivideot ja flaijerit kaupungista ja sen alueista ja TV-KANAVALLE MTV/NELONEN pyörimään! Kaupallisille radioille kuulumaan myös ja ennen kaikkea sosiaaliseen mediaan isot mainokset. Tämä maksaa, mutta antaa maksaa!

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Mikään metsäluontokokemus Savonlinnan seutu ei voi olla, koska kaikki komeat metsät on hakattu ja kasvavat pusikkoa. Järviluontokokemukselle kyllä olisi sijaa, mutta anti taitaa jäädä höyrylaivalenkkeihin.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Tämä ja seniorien asumisjärjestelyjä koskeva lukijan kirjoitus on hyvä lukea miettien voiko näitä asioita yhdistää. Keskusteluihin tunkevista negatiivisuutta levittävistä masentajatrolleista ei kannata välittää.

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä