Tiistai, 19. syyskuu 2017
Reija

Kolumni: Jonkun mielestä liikenneympyröitä ei ole olemassakaan — Mutta miten asia oikeasti onkaan?

12.09.201709:00
21
  • Tiina Katajisto

    Jaana Hänninen

Liikenneympyräkeskustelujen sivujuonteena käynnistyy aina väittely sanoista. Onko oikea sana liikenneympyrä vai kiertoliittymä?

Jonkun mielestä liikenneympyröitä ei ole olemassakaan. Jonkun mielestä liikenneympyrä on iso ja kiertoliittymä pieni.

Totuus on, että Suomen tieliikennelainsäädäntö ei ole koskaan tuntenut sanaa kiertoliittymä. Vuonna 1998 säädetyn asetuksen mukaan liikenneympyrään tulevan on väistettävä liikenneympyrässä ajavaa, mikä osoitetaan kärkikolmiolla.

Tänä syksynä eduskuntakäsittelyyn tuleva uusi tieliikennelaki määrittelee liikenneympyrän ensimmäisen kerran lakitasolla. Lakiluonnoksen mukaan jokaista ympyrän liittymää pidetään väistämissääntöjä sovellettaessa erillisenä risteyksenä. Liikenneympyrässä ajavia väistetään, koska ympyrään tullaan kärkikolmion takaa.

Kiertoliittymää lakiluonnos ei tunne.

Arkikäytössä sanat tarkoittavat samaa. Liikenneympyröistä puhuu poliisi. Kiertoliittymistä puhuvat liikennevirasto ja insinöörit.

Sanat ovat tärkeitä.

Kiertoliittymä tai jokin muu kuvaava sana voisi olla hyödyllinen silloin, kun järjestely on tilapäinen — ei selvä ympyrä ollenkaan, vaan säännöttömän muotoinen peräkkäisten risteysten muodostelma.

Tällä kertaa ympyräkeskustelu Savonlinnassa käynnistyi Laitaatsalmen siltatyömaan länsipäässä olevasta väliaikaisesta liikenneympyrästä.

Tuohon ympyrään minä ajoin ensimmäisen kerran palatessani iltahämärissä lomalta, Juvalta päin.  Itukan verkkolehti oli kertonut paikan olevan vaikea hahmottaa. Mainitsin asiasta kyytiläisellekin. Olin erityisen varovainen.

Näkyvissä oli vain yksi auto, joka mielestäni ihan selvästi oli menossa suoraan länteen. Olisin siirtynyt ympyrään, jos kyytiläinen ei olisi kiljaissut.

Se Juvalle päin ajanut auto oli yhtäkkiä edessäni.

Olisiko minua tässä tilanteessa auttanut, jos liittymää olisi kutsuttu vaikka sykkyräksi eikä liikenneympyräksi? Ehkä.

Kirjoittaja on Itä-Savon toimittaja.

Kommentit

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Joo, mutta siinähän on liikennemerkki ennen ympyrää! Niitä liikennemerkkejä kannattaa aina hiukan katsella ja elleivät ne kiinnosta, niin sitten pitää ajokortti nostaa vaikkapa itse narulle siksi aikaa, että ymmärtää enemmän autoilusta.--- Etuajooikeutettu risteys ja pakollinen kiertosuunta. ----Entinen Sulkavan nimismieskin nosteli kortteja pyykkinarulle toimistonsa ikkunan eteen. Siitä narulta sitten ottaa, kun toteaa, että kyllä minä nyt jatkossa katson ne liikennemerkit.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Pitäisi varmaan seurata liikennemerkkejä ja tietää mitä ne tarkoittavat niin ei tule yhtäkkiä autoja eteen. Näissä läheltäpiti -tilanteissa ei taida olla muuta sykkyrää ja säheröä kuin piittaamattomat ja osaamattomat kuskit.

Lähettänyt käyttäjä Asenteet kohdilleen (kirjautumaton)
Sen parempaa risteyalue ratkaisua kuin liikenneympyrä ei olekaan! Se on paras ratkaisu liikenteen sujuvuuden kannalta. Siinä ei ole epäkuntoon meneviä liikennevaloja, joiden korjausta saa ja saa odotella maailman tappiin ... Liikenne sujuu ja kaikki pääsee eteenpäin kun vain autoilija ottaa huomioon toisetkin autoilijat ja opettelee ajamaan siten kuin liikenneympyrässä kuuluukin ajaa. Eli, asenteet kohdilleen! Asenteiden korjaamista toki vaaditaan muuallakin liikenteessä kuin liikenneympyrä-ajossa. Liikenneympyröitä lisää sellaisiin risteyksiin, joissa liikennemäärät on suuret ja missä on tilaa niiden rakentamiseen. Yksi sellainen risteyalue, johon sen olisi toivonut tulla on Nojanmaan vt. 14 liittymä! Riittävän iso liikenneympyrä järkevästi suunniteltuine ajokaistoineen ja liittymineen, olisi taannut joustavan liikenteen sujumisen ilman valojen aiheuttamia katkoksia.

Lähettänyt käyttäjä Anonymous (kirjautumaton)
Tuo väliaikainen kiertoliittymä on työmaa-alueella ainakin yhtä iso kuin Juvan taajamassa olevat kiertoliittymät. Savonlinnassa vain on kansa joka ei pysty ymmärtämään uusia asioita yhden sukupolven aikana. Savonlinnassa ympyrä on pieni jokasuhteessa. Ins.amk

Lähettänyt käyttäjä mieköseoon (kirjautumaton)
Käyttäkää vilkkua kun poistutte ympyrästä. Muuten ei voi tietää kääntyykö ja turhan usein pitää pysähtyä turhaan. Toinen asia vähennä nopeutta kun tulet ympyrään se antaa pelivaraa. Asenne semmoiseksi että kaikki ympyrässä ajavat odottavat vain että ajat ympyrään ja pääsevät ajamaan sinun kylkeesi. Eiköhän näillä pärjää.

Lähettänyt käyttäjä Maantielaki (kirjautumaton)
Ajan ympyrässä joka päivä ja ei mitään ongelmaa. Paloaseman kohdalla autoiljat törttöilee aivan samoin. Missä liikennekuri ja ennakoiva ajotapa...näillä pääsee melko pitkälle ,mutta aina voi joutua silti kolariin . Viimeinen sana kertoo jutussa paljon EHKÄ

Lähettänyt käyttäjä Torsti Aspivaara (kirjautumaton)
Siinä Laitaatsalmen siltatyömaan väliaikaisessa liikenneympyrässä ongelmana on ympyrän keskustan liian korkeat reunamat. Laajassa liienneympyrässä voi olla vaikka minkälaisia härveleitä ja näkemäesteitä ympyrän keskellä, mutta noin pienessä ympyrässä matalampi keskusta antaisi paremman näkyvyyden. Myös ympyrästä poistumista näyttävät vilkut tulisivat näkyviin paremmin. Torsti Aspivaara

Sivut

Lisää uusi kommentti

Luetuimmat

Tuoreimmat uutiset

17.09. 12:11

Lue päivän lehti

Tee tilaus tästä

Kommentoidut