Kaupallinen yhteistyö

Syksyn kallistuessa vähitellen kohti talvea tulevat talvirengasasiat ajankohtaiseksi monelle autoilijalle. Yksi helppo tapa on ostaa renkaat netistä. Moni verkkokauppa myy ja toimittaa renkaat suoraan kotiovelle, muun muassa giga-rengas.fi, vastaava palvelu löytyy myös auton varaosille osoitteesta https://www.auton-varaosat24.fi

Haastattelimme Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaista, joka antaa seuraavassa vinkit siihen, mitä rengasasioissa on syytä ottaa huomioon.

Talvirenkaita pitää käyttää joulu- tammi- ja helmikuussa. Vesalaisen mukaan ajoturvallisuutta on syytä ajatella enemmänkin kuin mitä lakipykälissä sanotaan.

 

- Laki vaatii, että talvirenkaissa on vähintään kolme millimetriä kulutuspintaa. Mutta jos kulutuspintaa on alle kuusi milliä, niin kannattaa harkita renkaiden uusimista, Vesalainen neuvoo.

Monelle ei ehkä tule mieleen, että vaikka renkaalla ei olisikaan ajettu paljoa, se saattaa silti olla uusimiskunnossa.

- Kulutuspinta ei ole koko totuus. Mikäli talvirengas on yli viisi vuotta vanha, niin harkitse renkaan vaihtamista. Kumi kovettuu vanhetessaan. Kovettuneet lamellit eivät enää pure liukkaaseen tien pintaan yhtä hyvin kuin uudessa renkaassa.

Renkaan iän voi tarkistaa helposti sen kyljessä olevasta paistoleimasta. Nelinumeroinen koodi kertoo ensin valmistusviikon ja sen jälkeen valmistusvuoden. Esimerkiksi koodi 1514 tarkoittaa viikkoa 15 vuonna 2014.

Talvirenkaiden käyttöikä on siis selvästi kesärenkaita lyhyempi. Kesärenkaiden ”ikärajana” Vesalainen pitää kymmentä vuotta.

Jotta renkaat kuluisivat tasaisesti, niiden sijaintia on syytä kierrättää edestä taakse, mutta kuitenkin pyörimissuuntaa muuttamatta. Paljon ajavien kannattaa vaihtaa pyörien paikkaa edestä taakse ja takaa eteen myös ajokauden aikana 8–10 000 kilometrin välein. Mikäli renkaiden kuntoerot kuitenkin pääsevät kasvamaan, niin parempikuntoiset renkaat tulee laittaa taakse auton vetotavasta riippumatta. Yleisimmät syyt renkaiden epätasaiselle kulumiselle ovat alhaiset rengaspaineet, virheellinen tasapainotus, väärät ohjauskulmat tai kuluneet iskunvaimentimet.

Kaiken kaikkiaan renkaat kestävät pidempään, jos ennakoit tilanteita ja ajat tasaisesti. Vältä voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä kaahailua kaarteissa ja kadunkulmissa.

Muista myös rengaspaineet

Jos renkaan kulutuspinnassa tai renkaan sivussa on ulkoisia vaurioita kuten pistoja, viiltoja tai epätasaista kulumista, rengas on syytä tarkastuttaa asiantuntijalla. Myös vanteet kannattaa tarkastaa kolhujen varalta.

Varastosta kesäteloilta kaivettujen renkaiden nastatilanne on myös syytä tarkastaa.

- Nastojen määrässä ei saa olla isoa eroa renkaiden välillä. Se katsotaan jo katsastuksessakin. Rengas on uusimiskunnossa myös, jos nastoja puuttuu paljon.

Väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin ja myös lyhentävät renkaiden käyttöikää. Ajoturvallisuuden kannalta on tärkeää, että auton eri puolilla rengaspaineet ovat samanlaiset. Rengaspaineet suositellaan tarkastettavaksi vähintään kerran kuussa tai silloin, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan. Myös vararengas pitää muistaa tarkastaa. Paineet mitataan aina kylmenneistä renkaista.

Talvi asettaa omat vaatimuksensa myös renkaiden ilmanpaineelle.

- Auton valmistaja on määritellyt paineet pienemmälle sekä suuremmalle kuormalle. Suositukset löytyvät auton käyttöohjekirjasta. Talvella paineiden pitäisi olla 0,2 baria suosituksia enemmän, Vesalainen sanoo.

- Paineita pitää muistaa tietenkin lisätä, mikäli lähtee esimerkiksi reissuun ja autoon lastataan paljon tavaraa.

Kitkat vs nastat?

Kitkarenkaat vastaan nastarenkaat –keskusteluun Vesalaisella on vankka mielipide.

- Siitä on maailman sivu saatu aikaan riitoja työpaikkojen kahvipöydissä, Vesalainen naurahtaa.

- Oma kriteerini on, että renkaassa pitää olla paras mahdollinen pito pahimmassa mahdollisessa kelissä, eli silloin, kun pitoa oikeasti tarvitaan. Tämä on erityisen tärkeää, jos ajoon on lähdettävä kelillä kuin kelillä. Tärkeää on myös huomata, että hyväkin keli voi muuttua erittäin huonoksi kesken matkan.

- Kitkoillakin kyllä pärjää, siitä ei ole kysymys. Ne ovat toimiva ratkaisu silloin, kun ajaa lähinnä normaaleilla talvikeleillä ja sulilla pääteillä ja on mahdollisuus käyttää huonon sään tullen julkisia tai muita kulkuvälineitä.

Erityisesti nettikaupoista renkaita tilatessa on oltava tarkkana, ettei vahingossa tilaa Keski-Euroopan olosuhteisiin ja nopeuksiin tarkoitettuja kitkarenkaita. Näiden nopeusluokat ovat yleensä H, V, W tai Z.

- Ne ovat hengenvaarallisia Suomen talvessa, Vesalainen painottaa.

Suomen oloihin tarkoitetussa talvirenkaassa nopeusluokka on yleisimmin T, R tai Q.

Mieti renkaiden valinta oman tarpeen kautta

Vesalaisen mukaan uusia renkaita valittaessa ei kannata suoraan lähteä hankkimaan rengastestien testivoittajia. Ennemminkin on syytä katsoa oman tarpeen ja ajotyylin eniten vaatimat ominaisuudet, ja aloittaa valitseminen sitä kautta.

- Renkaat ovat nykyään aikamoista high techiä. Kumiainesten kovuudet vaihtelevat renkaan eri osissa jne. Nasta on vain pieni osa rengasta, toki niissäkin on eroja.

Myös vanteilla on merkitystä ajoturvallisuudelle, ja Vesalainen ei suosittele renkaiden koon vaihtamista.

- Autoon on tehtaalla asennettu tietynkokoiset renkaat, jotka siihen soveltuvat parhaiten. Etenkin talvikelillä matalaprofiilinen ja leveä rengas pitää huonommin ja nousee helpommin sohjon päälle. Vanteen on hyvä olla sellainen, että se estää talvella lumen ja sohjon pääsyn jarruosiin.

Kullekin autolle suositeltu rengaskoko löytyy auton rekisteritiedoista.

Ennemmin aikaisin kuin liian myöhään

Lain mukaan nastarenkaat voi vaihtaa alle marraskuun alussa. Säiden vaatiessa niiden käyttö on kuitenkin sallittua jo aiemmin. Vesalainen antaa noottia autoilijoille, jotka lykkäävät renkaiden vaihtoa koska ”eivät halua nastoja alle rapisemaan”.

- Rengasmetelissä on tultu paljon parempaan suuntaan. Nykyaikaiset nastarenkaat ovat aika hiljaisia. Kannattaa miettiä, kumpaa arvostaa enemmän, pitoa vai hiljaisuutta, hän kysyy.

Myöskään nastarenkaiden kuluminen loppusyksyn teillä ei käy selitykseksi.

- Valtaosa talvesta etelässä ajetaan joka tapauksessa sulilla teillä. Ajotyyli kuluttaa rengasta ja nastoja paljon enemmän kuin se, että ne laitetaan ajoissa alle. Itse vaihdan talvirenkaat alle lokakuun lopulla, silloin saattaa kuitenkin olla jo aamuisin mustaa jäätä.

 

Renkaiden vaihtoaika lähestyy – lue asiantuntijan rengasvinkit